Marketing Congress Case: Joyn

Case: Joyn speelt in op moderne consument én behoudsgezinde handelaar

Verander(en)de relaties tussen consument en merk is een van de vier pijlers van het marketingcongres in december. Een verhaal dat hier mooi in past, is dat van Joyn, dat sinds twee jaar de klantenkaarten van lokale handelaars bundelt. “Zo kan een lokale handelaar meesurfen op de golf van digitale marketing.”

 

Koen delvaux 600-250Koen Delvaux

 

Een digitale marketingoplossing voor lokale handelaars. Zo zet Joyn zich in de markt. Voor wie het nog wat preciezer wil: Joyn digitaliseert de klantenkaart van het cliënteel van lokale handelaren en koppelt die aan de Joyn-kaart of -app. Het voordeel voor de consument: hij heeft een handig overzicht van z’n kortingen, heeft steeds z’n kaart bij de hand en heeft de kans ook bij andere handelaars sneller korting te krijgen. Het voordeel voor de handelaar: hij kan gemakkelijk contact houden met zijn klanten én hij kan een nieuw publiek aantrekken, namelijk consumenten met een Joyn-kaart of -app die bij hem nog geen klant zijn.

“Door een gemeenschappelijke klantenkaart voor heel wat handelaars te voorzien, kunnen zij gemakkelijker concurreren met de grote ketens”, verklapt CMO Koen Delvaux de echte insteek van Joyn. “We laten hen toe om een hogere omzet te genereren bij hun klantenbestand.”

 

Handelaar staat voor authenticiteit

Koen Delvaux zal Joyn voorstellen op het Marketingcongres van BAM. Niet toevallig op donderdagnamiddag 6 december. Dan staat immers het subthema ‘The Miracle of Redesigning Relationships’ centraal. Een hot topic bij lokale handelaars die het digitale eerder als een bedreiging dan als een opportuniteit zien.

Koen verklaart: “De consument verwacht van zijn handelaar dat hij hem op de hoogte houdt van nieuwigheden. Hij wil getriggerd worden. Dat is immers ook hoe de grote retailers en ketens met hem communiceren. Maar voor een lokale handelaar is dat niet vanzelfsprekend: hij is eerder behoudsgezind en is technisch meestal weinig onderlegd. Dankzij Joyn kan hij toch meesurfen op de golf van digitale marketing.”

Hij ervaart verder dat de consument steeds meer authenticiteit van merken verwacht. Joyn speelt daarop in door hen in contact te brengen met de handelaars, die door hun nabijheid heel wat authentieker zijn dan ketens. “We proberen om een deel van de marketingbudgetten van de merken te verschuiven naar de lokale handelaars”, legt Koen uit. “Zo heeft Philips via een brand partnership enkele huishoudtoestellen bij bakkers geplaatst. Naast de interactie via een wedstrijd leverde het ook visibiliteit op. Ook zaken als sampling en couponing zijn mogelijk.” 

Meer dan 2 miljoen gebruikers

Deze aanpak levert Joyn geen windeieren op. Inmiddels hebben meer dan 7500 handelaars ingetekend op het model. Meer dan twee miljoen consumenten gebruiken de kaart en/of de app. Goed voor 1,4 miljoen opt-in contacten.

“Hiermee willen we de lokale handelaar nog meer omzet bezorgen”, besluit Koen Delvaux. “Enerzijds door meer samenwerkingen met merken, anderzijds door hen ook de kans te geven om te adverteren op ons platform. Vanaf 2020 willen we met dit verhaal de internationale toer op…”

 

Extra

Koen Delvaux is spreker binnen het subthema 'The Miracle of Redesigning Relationships' op het BAM Marketing Congres, dat plaatsvindt op donderdag 6 en vrijdag 7 december in Brussels Expo. Check https://www.marketingcongress.be/ voor alle informatie rond het programma, de sprekers en om een ticket te kopen!