Marketing & Startups: Fundraising

Crowdfunding op het wereldwijde web? Hoe doe je dat?

Je wil iets nieuws opstarten of een nieuw product lanceren, maar er ontbreekt iets: kapitaal. Waar je vroeger een beroep moest doen op de bank, kan je nu gewoon online aan crowdfunding doen. Maar hoe zet je mensen aan om jouw project te steunen? En waar begin je? Een ding is zeker: een fundraising valt of staat met de marketing die errond gebeurt.

startups_wit

Tegenwoordig kan je met één klik het hele wereldwijde web om hun bijdrage voor je ongetwijfeld geniale project vragen. En waarom ook niet? Met een goed doordacht idee, één waar een markt voor is, kom je al een heel eind, maar het is niet genoeg. Er komt best wat kijken bij een geslaagde crowdfunding-campagne!

 

Wat is het, dat crowdfunden?

Crowdfunding is een makkelijke manier om als ondernemer rechtstreeks op zoek te gaan naar investeerders: dat kunnen familie en vrienden zijn, maar net zo goed onbekende individuen die enthousiast zijn over jouw idee en je willen en kunnen steunen.

Er zijn 3 belangrijke soorten crowdfunding: op zoek gaan naar donaties zonder er iets voor terug te hoeven geven, beloningen (zoals je eigenlijke product) uitdelen naargelang het gedoneerde bedrag, én aandelen verhandelen, zodat investeerders hun geïnvesteerde geld kunnen laten opbrengen.  

Bij de meeste crowdfundingplatforms geef je op voorhand aan welk target je wil behalen. Haal je dat doel, dan krijg jij het geld en de donateurs hun beloning.

 

Hoe begin je eraan?

  1. Zorg niet alleen voor een product, maar ook voor een pakkend verhaal erachter. Waarom verdient jouw idee een kans, wie zit er in jouw team, en hoe ga jij juist de wereld veranderen? Vat dat alles samen in een goede pitch, die afgestemd is op je doelpubliek.
  2. Wees voorbereid: nog voor je de campagne lanceert moet er een financieel plan klaarliggen om je doel te bepalen, en moeten er eventuele prototypes en genoeg content zijn om mensen te overtuigen van jouw product. Denk aan foto’s, video, het hele verhaal.
  3. Bouw een community op. Een succesvolle fundraising begint in je dichte vriendenkring. Als zij enthousiast zijn kunnen ze ambassadeur zijn van jouw project. En zo gaat de bal echt aan het rollen.
  4. Zorg voor beloningen die mensen aanspreken én die bij je merk passen, en zorg er ook altijd voor dat mensen ook voor kleine bedragen beloond worden.
  5. Vergeet de pers niet in te lichten, maar doe dat niet te snel. Bewaar je persbericht voor wanneer al een deel van je target behaald is. Zo hebben onbekenden vanaf het begin al meer vertrouwen in je project.

Met deze stappen in het achterhoofd kom je al een heel eind in je campagne. Zo ook Loes, zaakvoerster van Pure by Luce. Zij zamelde vorig jaar 146% van haar target in om duurzame sportkleding te ontwikkelen: “ik ben ruim een jaar op voorhand gestart met het opbouwen van een community van een dertigtal vrouwen in mijn doelpubliek. Met hen heb ik alles afgetoetst en tegen het begin van de campagne zijn zij echt mijn ambassadeurs geworden. Nadat zij alles dat in hun macht lag hadden gedaan was er al een flink bedrag bijeen gespaard en heb ik de pers ingeschakeld. Zo ging het eigenlijk heel vlot.” 

Sebastiaan de Neubourg van w.r.yuma deed een beroep op Kickstarter om de productie van zijn eerste collectie duurzame zonnebrillen – ze zijn van afvalplastic gemaakt via 3D-printing – te financieren. “Ik had zo’n 10.000 euro nodig. Die target haalden we al op de eerste dag. Vandaag zitten we op bijna het dubbele”, stelt Sebastiaan. “De keuze voor crowdfunding was niet alleen financieel. Ik wilde ook zoveel mogelijk lawaai maken, en aandacht krijgen voor de producten. En vooral: ik wilde het aanbod uit de geitenwollensokkensfeer trekken.”

Het grote voordeel is volgens Sebastiaan niet dat je snel geld kunt verwerven. “Voor w.r.yuma was het een eerste markttest. Geloven de mensen in ons verhaal? Zit de prijs goed? Is het aanbod aantrekkelijk? Mensen die investeren in ons project, doen eigenlijk een pre-order van een eerste zonnebril. Het is een soort van voorverkoop. Mensen moeten er wel vertrouwen in hebben, want ze moeten best lang wachten op hun producten. We starten de productie in oktober, en begin 2018 kunnen we de zonnebrillen leveren.”