Opleidingen: de trainer komt naar je toe!

Traditionele opleidingen hebben verre van afgedaan, maar daarnaast is er een duidelijke trend naar meer ‘op-maat oplossingen’. In-company opleidingen zijn daar een voorbeeld van. “Bij BAM nemen ze een steeds belangrijkere plaats in”, aldus Director Learning Pascale Cambie.

 

in-company learn

 

Pascale Cambie, verantwoordelijk voor opleidingen bij de Belgian Association of Marketing (BAM), merkt dat de vraag naar in-company trainingen toeneemt. Ze ziet daarvoor verschillende redenen. Een ervan is dat de aangesneden onderwerpen confidentieel kunnen blijven. In ‘open opleidingen’ kunnen concurrenten zitten. Cursisten voelen zich ook niet altijd even comfortabel om tegenover vreemden over ervaringen binnen hun bedrijf te spreken. “Dat is een reden voor praktische oefeningen inhouse. Hoe dieper men ingaat op de problematiek, hoe liever men het binnen het eigen bedrijf houdt,” aldus Pascale Cambie.

Hele bedrijf

Een groot voordeel is ook dat er in een in-company opleiding op maat van de opleidingsbehoeften van een bedrijf gewerkt kan worden. Daarin passen ook opleidingen waarbij meerdere departementen betrokken zijn. Pascale Cambie: “Marketing is immers niet meer een afdeling op zich, maar een zaak voor het hele bedrijf. Dan is er een in-company training waarin alle medewerkers betrokken worden.” Dat betekent nog niet dat iedereen exact hetzelfde krijgt. Een opleiding voor marketeers gaat verder dan een initiatie voor andere medewerkers, maar de basis, de rode lijn is wel gelijk. “We puzzelen een programma uit op maat van het bedrijf en specifiek voor de functies, de sector, de producten.”

Variatie in de cases

Ten derde kan je bij in-company opleidingen de voorbeelden op de business afstemmen. Niet enkel cases uit de banking-sector voor een bedrijf dat actief is in automotive dus. Al nuanceert Pascale Cambie meteen: “Tijdens in-company opleidingen kaarten we ook voorbeelden van andere bedrijven aan. Die zijn interessant voor inspiratie, voor out-of-the box-denken.”

Tot slot is er de interactiviteit. “Dat iss het voordeel wanneer de groepen kleiner zijn – bijvoorbeeld 8 personen geeft een ideale dynamiek”, besluit Pascale Cambie.

 

Over de BAM opleidingen

BAM organiseert zijn marketingopleidingen ook in-company, met een aangepast programma. Meer info bij Pascale Cambie (pascale.cambie@marketing.be). De HR-verantwoordelijken van de grootste Belgische ondernemingen ontvangen in de komende weken ook een brochure om hen te informeren over dit aanbod.