Lies Eeckman juryvoorzitter Belgian Marketing Awards
Brussel, 20 mei 2025. De jury van de zesde editie van de Belgian Marketing Awards zal worden voorgezeten door Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België-Luxemburg. Ze zal samen met een twaalfkoppige jury de Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year verkiezen.
Traditioneel is het juryvoorzitterschap van de Belgian Marketing Awards in handen van een Belgische CEO met marketingbackground en dat is ook in 2025 niet anders. Lies Eeckman is sinds 2020 aan de slag bij Polestar. Tevoren vervulde ze tal van marketingmanagementrollen bij o.a. Continental Foods (nu GB Foods), Alken-Maes en BMW.
“Een goede marketeer is een bruggenbouwer”, klinkt het. “Het is iemand die binnen een bedrijf de buitenwereld binnenbrengt en ook intern zorgt voor de juiste connecties. Daarbij is een consistent merkverhaal belangrijk, zowel intern als naar klanten, leveranciers en andere stakeholders.”
Combinatie van logic en magic
Eeckman aanvaardde de rol van juryvoorzitter omdat ze zo kan bijdragen aan het imago van marketing. “Nog te vaak wordt het in het verdomhoekje gezet. Het wordt niet als een echt metier gezien en gereduceerd tot de verantwoordelijke voor advertising. Dit beeld is een grote onderschatting van de functie. De CMO zou een vaste plaats in de boardroom moeten hebben.”
Tijdens de jurering zal Lies Eeckman worden bijgestaan door twaalf andere marketingprofessionals met een diverse achtergrond waaronder een afgevaardigde van elke ondersteunende vakvereniging, twee gereputeerde academici en de winnaars van vorig jaar.
“Voor mij is marketing de combinatie van logic en magic”, legt ze uit waarvoor ze tijdens de jurering extra aandacht wil hebben. “Ik ben dan ook op zoek naar cases die tonen hoe ze deze combo succesvol ingezet hebben en hoe logic en magic een op een hebben bijgedragen aan de gewenste resultaten. Het begint bij het gebruik van data. Deze moet worden doorgetrokken naar actionnable insights en vervolgens moet de vertaalslag gemaakt worden naar de magic, die een blijvende verandering teweegbrengt.”
Een visie op AI gevraagd
In tijden waarin AI steeds meer geïntegreerd wordt in de werking van bedrijven en hun marketingafdelingen is de Managing Director van Polestar ervan overtuigd dat het aandeel van de magic steeds belangrijker wordt. Ze hoopt dat ook te zien in de ingeschreven cases. “AI zal een groter deel van de ‘logic’-kant van marketeers overnemen”, klinkt het. “Maar dat creëert het risico op eenheidsworst, waardoor communicatie niet meer doordringt bij de consument. Net daarom is meer aandacht voor craftsmanship, voor creativiteit en voor durf van groot belang.” Lies Eeckman verwacht van de ingezonden cases dan ook een visie op de evolutie van het marketingvak en op hoe marketing heruitgevonden kan worden.
Tijdens de jurering hoopt ze tot slot op positief-kritische reflecties van de juryleden en goede discussies die het debat verrijken. “Er mag wel wat peper en zout inzitten”, besluit ze.
Kandidaturen tot eind juni
Ter herinnering: ACC, BABM, BAM, BMMA, CUBE, UBA en UMA organiseren de Belgian Marketing Awards voor de zesde keer. De awards bekronen merken en marketeers die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen, en de marketing practice heroriënteren richting meaningful marketing. Ze tellen drie categorieën: The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year.
Kandidaten voor dit initiatief, dat de steun geniet van Deloitte, kunnen zich nog tot 30 juni melden via de website www.belgianmarketingawards.be. Vervolgens worden de kandidaten uitgenodigd om een dossier in te dienen voor 15 augustus. Een Selectiecomité kiest vervolgens de 9 genomineerden (3 per categorie). Op basis daarvan, aangevuld met een mondelinge presentatie, bepaalt de jury de winnaars. Die worden op 5 november bekendgemaakt tijdens een gala bij Deloitte in Zaventem.
--
Over ACC
De missie van de ACC bestaat erin het communicatievak te upgraden, te promoten en te beschermen. De ACC telt 200 leden, gaande van gespecialiseerde bureaus in bepaalde vakgebieden tot en met de volledig geïntegreerde bureaus. De rol van ACC is het versterken van deze bureaus in hun individuele belangen en hun collectieve ambities.
Meer info op www.accbelgium.be
Over BAM
BAM, kort voor de Belgian Association of Marketing, is de grootste vakvereniging voor marketing in België. BAM heeft als missie om waarde te creëren en duurzame relaties op te bouwen. Dat geloof in meaningful marketing wil de vereniging doorgeven aan iedereen die haar pad kruist. Een focus op sustainability, inclusion & diversity, technology en privacy & ethics geeft dit geloof extra invulling.
Enkel zo is BAM in staat om betekenis te geven aan marketing. Enkel zo helpt BAM professionals om marketing in het hart van hun organisatie te plaatsen.
Om deze missie te vervullen is BAM een open community en zoekt het actief naar partnerships. In het BAM-netwerk kunnen professionals terecht voor inspiratie, kennis en kruisbestuiving.
Meer info op www.marketing.be
Over BABM
BABM is de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten. Zij vertegenwoordigt de sector van de Fast Moving Consumer Goods van merkfabrikanten in België en Luxemburg inzake essentiële onderwerpen die het vermogen van merkfabrikanten om hun merken te ontwerpen, te verdelen en te verhandelen kunnen beïnvloeden.
De missie van BABM: duurzame waarde in de Belgische FMCG markt creëren door middel van een eerlijke, op samenwerking gebaseerde relatie met de handelaars, een efficiënte toeleveringsketen en inspirerende consumenten ervaringen.
BABM is lid van AIM (de Europese Merkenvereniging) die gelijkaardige organisaties in verschillende Europese landen groepeert.
Meer info op www.babm.be
Over BMMA
Inspireren, opleiden en delen zijn de pijlers van de BMMA. Al 50 jaar lang slaan we de brug tussen management en marketing. Professionals met honger naar verandering vinden hier de inspiratie waar ze naar op zoek zijn. De BMMA is uniek, want ze brengt alle spelers in het veld rond de tafel voor zinvolle discussies en ontmoetingen.
Meer info op www.bmma.be
Over CUBE
Cube is de hub waar gelijkgestemde mensen met een passie voor consumer understanding elkaar vinden.
Meer info op www.consumerunderstanding.be
Over UBA
United Brands Association is de Belgische vereniging voor adverteerders, van en voor merken. Missie is het creëren van een creatief, innovatief en transparant eco-systeem dat een unieke voedingsbodem vormt voor sterke en duurzame merken. UBA vertegenwoordigt de belangen van zijn adverteerders, facilitereert het verwerven van kennis rond het bouwen van merken, en inspireert en verbindt merken met elkaar. De UBA community telt 370 bedrijven, vertegenwoordigt 1050 merken en verenigt 7200 merkenbouwers.
Meer info op www.ubabelgium.be
Over UMA
De UMA (United Media Agencies) bevordert de deskundigheid, de toegevoegde waarde en de diversiteit van de aangeboden diensten van de mediabureaus bij een breed publiek binnen de communicatiesector, zoals adverteerders, mediapartners, overheden en het grote publiek.
Meer info op www.uma.be
_________________________________________________________________________________
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht, contacteer sarah.vyverman@marketing.be
- 02/234 54 08