Toerisme Oostende, Just Russel en Valérie Morfitis (Unilever) winnaars Belgian Marketing Awards
Brussel, 6 november 2024. Toerisme Oostende, Just Russel en Valérie Morfitis (Unilever) zijn de winnaars in de drie categorieën van The Belgian Marketing Awards. De laureaten van de vijfde editie werden bekend gemaakt tijdens een feestelijke avond op 6 november bij Deloitte.
Belgian Marketing Company of the Year: Toerisme Oostende
Toerisme Oostende, een samenwerking tussen overheid en de privésector (zoals de horeca en de middenstand in Oostende), is als vijfde organisatie ooit bekroond tot Belgian Marketing Company of the Year. Het treedt daarmee in de voetsporen van Spadel, Alken-Maes, Alpro en Delhaize. Toerisme Oostende liet retailer Albert Heijn en energieleverancier Eneco achter zich. Zij gingen naar huis met respectievelijk een Silver Award en een Bronze Award.
“De jury was bijzonder gecharmeerd door de case van Toerisme Oostende”, klinkt het bij monde van juryvoorzitter Koen Verwee (Mediahuis). “De organisatie werd 25 jaar geleden opgericht en heeft als bedoeling om het imago van Oostende te verbeteren, meer toeristen en tweedeverblijvers aan te trekken en het hele jaar door attractief te zijn. Het heeft zich daarom als een culturele bestemming gepositioneerd en ondanks een beperkt budget met veel succes: het aantal toeristen en tweedeverblijvers is duidelijk toegenomen, net als bijvoorbeeld het aantal viersterrenhotelkamers. Geen compromissen sluiten en geduldig zijn heeft tot deze uitzonderlijke prestatie geleid.”
Belgian Young Marketing Company of the Year: Just Russel
In de categorie Belgian Young Marketing Company of the Year was de overwinning voor Just Russel, een jong dierenvoedingmerk. Ray & Jules (koffiemerk) was goed voor een Silver Award, Nobi (producent van slimme lampen) voor een Bronze Award.
De jury was onder de indruk van de maturiteit van de marketingaanpak van de jonge onderneming: “Het bedrijf is nog maar vijf jaar actief,” aldus Koen Verwee, “maar was na een jaar al rendabel. Het speelt in op een duidelijke consumentennood door een quasi persoonlijk voedingspakket voor elk huisdier samen te stellen. Bovendien gebruikt het merk alle state-of-the-art marketingtools en brengen ze de customer journey haarfijn in kaart.”
Belgian Marketing Leader(ship) of the Year: Valérie Morfitis
Valérie Morfitis, Global Media Director bij Unilever, haalde het tot slot in de categorie Belgian Marketing Leader(ship) of the Year voor Nicolas Lambert (Tuanis) en Yannick de Bièvre (Carrefour), die respectievelijk met een Silver een een Bronze Award naar huis gingen.
“In de case van Valérie viel op hoe zij impact genereert door bruggen te bouwen tussen consumenten, media, bureaupartners en haar eigen interne team”, verklaart Koen Verwee. “Die gave koppelt ze aan een sterke visie. Valérie zette in op een evolutie van digitale marketing naar marketing in een gedigitaliseerde wereld. Daarmee maakt ze een duidelijk statement: we zijn als sector voorbij de fase van het implementeren van digital marketing en moeten ons dieper buigen over de vraag hoe je aan marketing doet in die volledig digitale wereld. Dat is een belangrijk verschil en een inzicht waarmee ze veel Belgische marketeers een spiegel voorhoudt.”
Deloitte Award
De Deloitte Award, voor Excellence in Data & MarTech, ging tot slot naar Just Russel omwille van hun datagedreven marketingaanpak. Koen Verwee: “Ze doen het net het omgekeerde van wat de gewoonte is in FMCG en daar kunnen grote bedrijven dus heel wat van leren.”
Indrukwekkende kwaliteit, van zowel genomineerden als juryleden
“Het was een lange, maar zeer fijne dag”, besluit Koen Verwee. “De kwaliteit van de negen genomineerden was zeer hoog. Voeg daar nog eens een indrukwekkende jury, met verschillende achtergronden, maar ook interessante uitwisselingen en zeer goede vragen, aan toe en je krijgt een palmares dat inspireert!”
Meer informatie over The Belgian Marketing Awards, dat de steun geniet van Deloitte, vindt u via www.belgianmarketingawards.be
---
Over ACC
De missie van de ACC bestaat erin het communicatievak te upgraden, te promoten en te beschermen. De ACC telt 200 leden, gaande van gespecialiseerde bureaus in bepaalde vakgebieden tot en met de volledig geïntegreerde bureaus. De rol van ACC is het versterken van deze bureaus in hun individuele belangen en hun collectieve ambities.
Meer info op www.accbelgium.be
Over BAM
BAM, kort voor de Belgian Association of Marketing, is de grootste vakvereniging voor marketing in België. BAM heeft als missie om waarde te creëren en duurzame relaties op te bouwen. Dat geloof in meaningful marketing wil de vereniging doorgeven aan iedereen die haar pad kruist. Een focus op sustainability, inclusion & diversity, technology en privacy & ethics geeft dit geloof extra invulling.
Enkel zo is BAM in staat om betekenis te geven aan marketing. Enkel zo helpt BAM professionals om marketing in het hart van hun organisatie te plaatsen.
Om deze missie te vervullen is BAM een open community en zoekt het actief naar partnerships. In het BAM-netwerk kunnen professionals terecht voor inspiratie, kennis en kruisbestuiving.
Meer info op www.marketing.be
Over BABM
BABM is de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten. Zij vertegenwoordigt de sector van de Fast Moving Consumer Goods van merkfabrikanten in België en Luxemburg inzake essentiële onderwerpen die het vermogen van merkfabrikanten om hun merken te ontwerpen, te verdelen en te verhandelen kunnen beïnvloeden.
De missie van BABM: duurzame waarde in de Belgische FMCG markt creëren door middel van een eerlijke, op samenwerking gebaseerde relatie met de handelaars, een efficiënte toeleveringsketen en inspirerende consumenten ervaringen.
BABM is lid van AIM (de Europese Merkenvereniging) die gelijkaardige organisaties in verschillende Europese landen groepeert.
Meer info op www.babm.be
Over BMMA
Inspireren, opleiden en delen zijn de pijlers van de BMMA. Al 50 jaar lang slaan we de brug tussen management en marketing. Professionals met honger naar verandering vinden hier de inspiratie waar ze naar op zoek zijn. De BMMA is uniek, want ze brengt alle spelers in het veld rond de tafel voor zinvolle discussies en ontmoetingen.
Meer info op www.bmma.be
Over CUBE
Cube is de hub waar gelijkgestemde mensen met een passie voor consumer understanding elkaar vinden.
Meer info op www.consumerunderstanding.be
Over UBA
United Brands Association is de Belgische vereniging voor adverteerders, van en voor merken. Missie is het creëren van een creatief, innovatief en transparant eco-systeem dat een unieke voedingsbodem vormt voor sterke en duurzame merken. UBA vertegenwoordigt de belangen van zijn adverteerders, faciliteert het verwerven van kennis rond het bouwen van merken, en inspireert en verbindt merken met elkaar. De UBA community telt 370 bedrijven, vertegenwoordigt 1050 merken en verenigt 7200 merkenbouwers.
Meer info op www.ubabelgium.be
Over UMA
De UMA (United Media Agencies) bevordert de deskundigheid, de toegevoegde waarde en de diversiteit van de aangeboden diensten van de mediabureaus bij een breed publiek binnen de communicatiesector, zoals adverteerders, mediapartners, overheden en het grote publiek.
Meer info op www.uma.be
_________________________________________________________________________________
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht, contacteer sarah.vyverman@marketing.be
- 02/234 54 08