“Visie op duurzaamheidsdoelen wordt de kern van communicatiestrategie”
Op 25 oktober 2018 vindt de allereerste editie plaats van Orbit by PUB. Het vakmedium PUB gaat die namiddag op zoek naar de impact van de duurzame ontwikkelingsdoelen op e-influence. Wij spraken met Pierre-Loïc Nihoul van Ocean Consulting over de rol van deze duurzame ontwikkelingsdoelen voor marketing en communicatie.
Als Orbit by PUB één iets wil duidelijk maken, dan is het dat de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen (of SDG) van de Verenigde Naties geen ver-van-mijn-marketingbedshow zijn. De SDG hebben voor elk bedrijf immers impact op klanten, medewerkers, leveranciers en dus ook op de algemene en marketingstrategie. Pierre-Loïc Nihoul, die met zijn adviesbureau Ocean Consulting bedrijven begeleiding biedt rond de SDG, gaat in zijn presentatie in op de relevantie van de SDG voor marketeers. Is die er wel, om te beginnen? “Zeker wel”, zegt hij. “In de nabije toekomst zal elke organisatie zich positioneren ten opzichte van de duurzame ontwikkelingsdoelen. De SDG bieden organisatie overal ter wereld een vergelijkbare economische houvast. Dat maakt het mogelijk om als privébedrijf of als publieke speler een officieel standpunt in te nemen over onderwerpen als gendergelijkheid, het milieu, armoede of honger in de wereld.”
SDG als currency
Dat de SDG aan belang zullen winnen, heeft volgens Nihoul verschillende oorzaken. De eerste heeft te maken met de burger zelf. “Consumenten of burgers leven met enkele angsten die te maken hebben met de problemen in de wereld. Denk aan hongersnood, denk aan het milieu. Vaak zijn dat echt zeer persoonlijk vertaalde angsten. Merken zullen daarop moeten inspelen door een positie in te nemen. Daarbij zijn de SDG net zeer handig en dat is een tweede verklaring voor het groeiend belang. Ze zijn voor iedereen gemeenschappelijk, gelden als een soort currency en hebben daardoor het voordeel van de duidelijkheid.”
Effectieve winsten
Maar leidt het verhogen van de aandacht voor de SDG ook tot iets? Pierre-Loïc Nihoul ziet een duidelijke relatie tussen dat standpunt en het effectief realiseren van verbetering. Volgens hem zal de communicatie er toe bijdragen dat we inzake deze doelstellingen een stukje in de goede richting opschuiven. “De officiële positionering die een bedrijf inneemt, zal zichtbaar zijn in de communicatie”, zegt hij. “De publieke opinie, media, klanten en burgers zullen de positionering kunnen zien en beoordelen. Is wat je doet op een bepaald moment niet meer in lijn met je standpunt, dan zal je daar als bedrijf worden op gewezen. Zo zal de positionering je daden leiden en dus voor effectieve verbetering zorgen.”
Opinie obesitas
Intussen is voorzichtigheid echter geboden, nuanceert Nihoul ook wel. Een standpunt innemen over de SDG is voor veel bedrijven nog work in progress. De sector kent een nood aan barometers, benchmarks en data die kunnen aantonen dat we in de goede richting evolueren. Het engagement van een bedrijf moet ook zo concreet mogelijk zijn. “Zeg niet zomaar dat je een bepaalde SDG ondersteunt, maar durf ook een positie in te nemen over een concrete actualiteit”, adviseert hij. De maatschappelijke debatten rond duurzaamheid zijn echter vandaag al dik gezaaid. Als elke onderneming daar zijn positie aan toevoegt, dreigt er dan geen overload aan meningen? “Goede vraag inderdaad”, beaamt Nihoul. “Het is zeker niet onmogelijk, maar toch zal de stellingname van bedrijven vooral echt nodig zijn. De Verenigde Naties hebben met de SDG echt een document op tafel gelegd dat open is voor discussie. Als organisatie hangen de VN boven het debat, maar hoe meer stemmen opduiken in dat debat, hoe groter de kans dat de SDG ook inhoudelijk zullen evolueren. Die evolutie is waar we heen moeten om het einddoel te bereiken: een wereld waarin we met zijn allen beter, gezonder, welvarender kunnen leven.”
Extra
Mer info en inschrijven via https://orbit.events.idloom.com/Orbit