Waar halen onze creatieven hun inspiratie?

De grote festivals of de kleine dingen des levens? Een goed boek, een excellente tv-serie of een boeiende reis? Zowat alle culturele invloeden kunnen dienst doen als inspiratiebron voor reclamecreativiteit. We polsten bij een groep creatieven wat hen inspireert. Het antwoord blijkt maar zelden uit de reclame zelf te komen.

Marketing & creativity

Willem Van Den Hoof (Make Lemonade)

“Natuurlijk kan je heel wat leren van de talks en keynotes die die je op reclamefestivals krijgt voorgeschoteld. Maar meestal zijn het net de sprekers die niet rechtstreeks iets met ons vak te maken hebben die me het meest kunnen boeien. De allergrootste inspiratiebron blijft de mens. Niets fijner dan op een terras zitten en het menselijk gedrag te bestuderen. Of gewoon met je kinderen praten en hen in de gaten houden. Muziek en film vormen dan weer de perfecte afleiding, en afleiding werkt altijd inspirerend!”

Philippe Fass (Happiness Brussels)

“Het dagelijkse leven is mijn inspiratiebron. Als je boodschap een gevoelige snaar raakt, als je boodschap hun verbeelding prikkelt, dan is dat omdat ze zichzelf erin herkennen. Is de reclame dan banaal, zeg je? Wel neen, tenzij je Seinfield, Gad Elmaleh of Philippe Geubels als banale komieken beschouwt. Trump, Macron of De Wever zijn evenmin banaal. Homer Simpson ook niet. En Marina Abramovice ook niet. Zo lang als je ingeworteld blijft in de realiteit van de mensen, ga je ze emotioneel raken. Al de rest is uitvoering…”

Frederik Clarysse (BBDO Belgium)

“Ik heb de neiging om zaken te onthouden die er eigenlijk niet toe doen. Dingen waar niemand op let. De exacte woordkeuze en dictie van een West-Vlaamse notaris, bijvoorbeeld. De favoriete muziek van mijn tandarts. De zaken die de meeste mensen wél onthouden, ontsnappen me dan helaas. Wat ervoor zorgt dat ik voor de meeste jobs niet deug. Gelukkig is er een job waarin ik al die nutteloze informatie kan omzetten in werk met een toegevoegde waarde: die van creatief in de reclamesector. Copywriter, in mijn geval. Gelukkig maar.”

Naïm Baddich (Serviceplan)

“Ik word sterk aangetrokken door de popcultuur en door de manier waarop ze gevestigde codes opnieuw interpreteert door ze te vermengen met ons dagelijkse leven. Dat kan gaan over de details van de productie en de muzikale invloeden van Stranger Things. Over de manier waarop Akira Toriyama Dragon Ball heeft gecreëerd door zich te inspireren op een Chinees verhaal en het te mengen met de films van Jackie Chan en het succes van de Amerikaanse film in de jaren ’80-’90. Het kan ook gaan over het laatste spektakel van Kyan Kohjandi, die over het normale leven kan vertellen op eigenaardige en pakkende manier. Of over het album Orelsan, waarin elk stukje rap een volledig concept is terwijl het toch toegankelijk blijft. Voor mij zijn dit allemaal bronnen van creativiteit die op elkaar antwoorden, die zichzelf omhoog trekken en bovendien slagen in het allermoeilijkste: een groot publiek aanspreken. Populair zijn. Inspirerend zijn.”

Sebastien Van Reet (Flexus Advertising) 

“Ik reis graag en veel. Het liefste naar atypische plekken zoals Iran, Oman of Algerije. Ik kijk er met heel andere ogen naar de dingen dan wanneer ik pakweg naar Spanje, Italië of New York zou gaan. Andere prikkels en emoties die ik meeneem naar huis en naar mijn werk. De mensen die ik onderweg tegenkom of de situaties die ik beleef, inspireren me meer dan Adforum’s Best Ads of the Week of de shortlists op het Cannes Lions Festival of Creativity. Natuurlijk volg ik wat er gebeurt in onze sector, maar vooral om meer te weten over nieuwe regisseurs, nieuwe designers, nieuwe technologieën. Toch blijft hard werken voor mij de sleutel tot een goed idee. Onder druk vind ik eigenlijk de beste ideeën. Als het stressniveau een beetje piekt, dan schiet ook het concentratieniveau omhoog. Ik zet dan mijn favoriete song op repeat en kruip in mijn creatieve cocon. Zonder storende prikkels. Gewoon me, myself and my music.”

Merel Van den Broeck (Serviceplan)

“Ik haal de meeste inspiratie uit mijn omgeving. Hoe mensen rondom mij reageren op bepaalde dingen, wat ze leuk vinden, hoe ze zich gedragen, waar ze zich aan ergeren,… Ergernis is een uitstekende inspiratiebron. Niet alleen omdat de bronnen van ergernis vaak heel herkenbaar zijn voor mensen en daarom zeer dankbaar zijn. In ergernis schuilt ook veel humor, wat niet onbelangrijk is. Oplossingen zoeken voor dingen die voor verbetering vatbaar zijn, een manier vinden om wat dan ook aangenamer of gemakkelijker te maken, dat is voor mij altijd een inspirerend vertrekpunt.”

Marie-Laure Cliquennois (TBWA)

“Sommige reclamemakers inspireren me, zoals Droga wanneer hij zegt dat ‘90% van de reclame vervuiling is’. Ik wil creaties voorstellen die het niveau van de sector verhogen. Het is waar, dat is pretentieus maar het is wat me drijft en me inspireert. Vervolgens hou ik ervan me te laten verrassen door het niveau van de concurrenten, dat is ook zeer inspirerend. De wedijver stimuleert om een stap verder te gaan. Tot slot is ook de wil om bij te leren een inspiratiebron. Net als zich aanpassen aan verandering. Het dagdagelijkse inspireert me omdat inspiratie ook ontstaat uit nieuwe problemen en nieuwe gewoonten van de consumenten.”

Gertjan De Smet (BBDO Belgium)

“Mijn grootste bron van inspiratie zijn de alledaagse dingen die zich in mij leven afspelen. Tijdens de 120 km die ik elke dag in de auto doorbreng word ik blootgesteld aan duizenden impressies. In elk van hen kan een mogelijke insight schuilen, of een vertrekpunt richting het idee waarnaar ik al enige tijd op zoek was. Wat ik in dat opzicht voor mezelf belangrijk vind, is om zo weinig mogelijk routine in te bouwen op vrije momenten en me te laten verrassen door het moment zelf. Dingen doen die buiten mijn comfort zone vallen, of die me op het eerste zicht weinig lijken te boeien. Daarnaast haal ik mijn energie uit mensen. Tijdens een gesprek, meeting of eerste ontmoeting tracht ik - in de minst creepy betekenis - zoveel mogelijk energie te absorberen van de personen rondom mij. Hoe getalenteerder en gemotiveerder die groep is, des te beter het groepsresultaat zal zijn.”

Kenn Van Lijsebeth (DDB Brussels)

“Mijn inspiratiebron is even cliché als geniaal. Ik haal de ‘mosterd’ bij hét leven. Alles kan aan de oorsprong liggen van een geniaal idee. Gesprekken op de trein, op café (zeker in Aalst), op straat of pakweg op een eetfestijn van de fanfare. Ik betrap er mezelf op dat ik vaak gesprekken afluister. Een slechte gewoonte, maar ze levert me wel leuke insights op. Want als je echt impact wil hebben met je campagne, moet je de mensen raken. En dat doe je best door hun taal te spreken. Vooral als je branded content maakt. Daarom probeer ik steeds vanuit een journalistiek oogpunt naar briefings te kijken. ‘Hoe zou ik pers kunnen halen met mijn campagne?’. Starten vanuit een maatschappelijk probleem, helpt ook. Als creatief moet je steeds op de hoogte blijven van wat er leeft in de samenleving. Het internet is het mooiste cadeau dat we ooit konden krijgen. Al was het maar om te checken of je idee al bestond.”