Matrix-studie: Digitale marketing stabiliseert en is goed voor bijna 1 miljard per jaar

Brussel, 18 juni 2020. De tinnen verjaardag van de Matrix-studie toont de stabiliteit die digitale media tegenwoordig kenmerkt: een marktaandeel van 41,1% en een netto omzet van 933,4 miljoen. Dankzij extra respondenten is voor het eerst een split per economische sector mogelijk.

Matrix 2020

 

Tijd voor een jubileum. Voor de tiende keer presenteert de Belgian Association of Marketing (BAM) – en voorloper IAB Belgium – de resultaten van de Matrix-studie, die peilt naar de investeringen in digitale media. Dit keer is dat voor het eerst in samenwerking met DMA, de vereniging van internetregies, en met UMA. Voor BAM is dit een zoveelste voorbeeld van een initiatief waarbij de bredere markt wordt betrokken. Ook voor de Belgian Marketing Awards en de Think Tank op Facebook werkt de marketingvereniging samen met andere vakorganisaties.

41,1%

“Met een aandeel van 41,1% in de bestedingen in 2019 tonen de digitale media zich stabiel”, zegt Stephanie Radochitzki, Digital Strategy & Performance Director bij IPG Mediabrands en binnen BAM verantwoordelijk voor de studie. “De tijd van grote groei ligt achter ons, maar met 4 op de 10 geïnvesteerde euro’s is het toch het belangrijkste medium.” Ter herinnering, in 2018 bedroeg het aandeel 40,2%.

Die stabiliteit toont zich ook in het feit dat meer dan de helft van de adverteerders een always-on aanpak hanteren. Wat wel opvalt, is het feit dat het gedeelte waarbij een (media)bureau betrokken is, vermindert. Het bedraagt nog 59,6% en dat heeft te maken met de trend naar insourcing bij een aantal grote adverteerders.

933,4 miljoen

Deze tiende editie bevat ook een aantal opmerkelijke nieuwigheden. Zo is, mede op basis van input van de UMA, een netto totaalcijfer voor de Belgische digitale markt bekendgemaakt. Dat komt op 933,4 miljoen euro. “Dit is een belangrijke stap”, aldus Brenda Liebens, Head of Digital Advertising bij SBS en vice-voorzitter van DMA. “We hadden tot nu toe geen idee van hoeveel de totale markt vertegenwoordigde. Dit is weliswaar een cijfer dat gedeeltelijk gebaseerd is op declaratieve input, maar het geeft toch een duidelijk beeld.”

Nog nieuw is de onderverdeling per economische sector. Dankzij de samenwerking met DMA werd een telefonisch luik (CATI) toegevoegd en is hiermee het aantal respondenten uitgebreid tot 724, beduidend meer dan de 578 tijdens de vorige golf. “Dit laat toe om voorzichtige resultaten per sector mee te geven”, klinkt het bij Stephanie Radochitzki. Zo weten we dat food 35% van zijn mediabestedingen aan digital wijdt, terwijl dit bij public services 50% is. Zo kunnen adverteerders een beter beeld krijgen van hoe het er in hun sector aan toe gaat.”

Referentiestudie

Voor zowel BAM als DMA smaakt de uitgebreide Matrix-studie naar meer. “We zorgen voor homogeniteit en een vergelijking over de jaren heen”, stipt Stephanie Radochitzki het belang aan. “In die zin vult dit onderzoek eerdere studies aan en die rol blijft belangrijk.” “Ook vanuit DMA willen we dit initiatief graag verderzetten”, klinkt het bij Brenda Liebens. De wil om van Matrix de referentie op de markt te maken is voortaan dus een gedeelde ambitie.

Download de korte versie van de studie 

 

Bent u lid van BAM? Gebruik uw login en download in het Knowledge Center de volledige resultaten van de studie.

 

--

Over de Matrix-studie

De Matrix-studie wordt uitgevoerd door Phimedia in opdracht van de Belgian Association of Marketing en de Digital Media Association (DMA), in samenwerking met UMA. Doelstelling is om de evoluties binnen reclame investeringen in het digitale medialandschap op de voet te kunnen volgen en in kaart te brengen.

 

Over BAM

De Belgian Association of Marketing (BAM) is de belangrijkste community van Marketing, Media en Communicatie professionals in België. BAM heeft als missie om marketing om te vormen tot een betekenisvolle aanpak, Meaningful Marketing, die ondernemers, bedrijven en organisaties begeleidt in hun transformatie naar klantgerichtheid. BAM focust op vier domeinen: innovatietechnologie, data, (digitale) media en privacy. Het doet dat door meaningful events te organiseren, in samenwerking met anderen initiatieven te nemen, opleidingen te organiseren en invloed uit te oefenen op het beleid (wetgeving, lobbying). 

Meer info op www.marketing.be.

 

https://twitter.com/we_are_BAM

https://www.facebook.com/BAMbelgium/

https://www.linkedin.com/company/bam-belgian-association-of-marketing/ https://www.youtube.com/channel/UCu9nRDehw12vlni09GGD4Tg

____________________________

Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht, contacteer sarah.vyverman@marketing.be - 02/234 54 08