Wat marketeers van startups kunnen leren (en omgekeerd)
Startups en gevestigde waarden. Meer verschillend in aanpak vind je niet. En toch hebben ze baat bij het kennen (en eventueel overnemen) van elkaars technieken. Midden januari brachten wij deze twee werelden samen. En dat gaf wat vonken…
Wat marketeers van startups kunnen leren
- Breng marketing en sales dichter bij elkaar
Voor start-ups zijn marketing en sales geen twee gescheiden afdelingen. Door het feit dat het bij hen heel vaak om e-commerce gaat, zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden.
- Gebruik niet-traditionele marketing
Startups geloven heel sterk in pull-marketing. In de traditionele media zijn de mogelijkheden daartoe volgens hen beperkt. Nog een extra reden waarom ze hun toevlucht nemen tot digitale marketing. Belangrijk daarbij is de rol van informatie. Die is nodig om conversie te genereren en gebeurt via technieken als SEO, influencer marketing…
Dankzij uitgebreide en nauwkeurige databases kennen startups hun publiek zeer goed. Zo zorgen verschillende onder hen voor automatische e-mailberichten, bijvoorbeeld een reminder op de weekdag waarop iemand steevast zijn bestelling plaatst, een boodschap de dag erna indien de bestelling niet geplaatst werd… In segmenteren en personaliseren zijn startups koning.
Wat startups van gevestigde merken kunnen leren
Bij een eerder traditionele campagne waar reach het doel is, duurt het even voor de impact duidelijk wordt. Dat moeten startups beseffen. Geduld is een schone deugd.
- Soms is een persoonlijke aanpak beter dan tools
Zowat elk ‘gevestigd’ merk aan de tafel had de ervaring dat zaken als influencer marketing beter werken wanneer ze het on-to-one aanpakten, in plaats van met tools te werken. Zo heeft Nivea een aantal influencers uitgekozen, gaan ze met deze mensen aan tafel zitten en communiceren ze met hen op basis van hun verwachtingen. Zo blijft het authentiek.
- Geef soms wat meer uit om te zorgen dat wat je uitgeeft ook opbrengt
Ga voor retargeting, is het duidelijke advies van de merken aan de startups. Blijf bezoekers van bepaalde content benaderen met aangepaste boodschappen.
- Leg niet al jouw eieren in dezelfde mand
De merken hebben begrip voor de houding van startups tegenover traditionele media, maar waarschuwen om de slinger niet te ver te laten doorslaan. Het digitale is immers niet voor elke nood een oplossing. Ga voor een evenwicht.