GDPR… of toch opnieuw een focus op het merk?
Wat wordt de trend van het jaar? Waar konden we beter terecht voor het antwoord op deze vraag dan bij de voorzitters van onze intussen 15 Expert Hubs? Zij zijn immers stuk voor stuk expert in hun vakgebied. Maar wat blijkt? Een vierletterwoord komt opvallend vaak terug in de antwoorden…
XPH Branding - Jan Van Den Abbeele, Managing Director bij Qurious
“Een merk is het bindmiddel tussen alle touchpoints en dat durven we weleens vergeten bij een te sterke focus op techniek en technologie. In 2028 verwacht ik dat de focus opnieuw meer op het merk zal komen te liggen.”
XPH B2B - Bert Heyens, Founder bij If We Were You
“Hoe kunnen B2B bedrijven aan lead generation doen wanneer ze GDPR-compliant willen zijn? Dat is voor mij de hamvraag. Het aankopen van adressenlijsten kan niet meer en dat brengt zeker starters in de problemen. Ook marketing automation wordt hierdoor bedreigd.”
XPH Communication - Guy Geerts, Managing Director bij darwin
“Versnippering en concentratie. Enerzijds worden boodschappen steeds gerichter en meer versnipperd. Maar om die specifieke benaderingen te realiseren heb je dikwijls juist schaal nodig, en dat leidt tot concentratie. Facebook en Google tonen de weg internationaal, maar ook hier zie je dat. Medialaan en De Persgroep bundelen niet voor niets hun krachten.”
XPH Content Marketing - Michel Libens, CEO bij Propaganda
“Content marketing zal nog meer in de richting van premium content evolueren. Daarbij zullen we nog duidelijker moeten uitleggen wat content marketing is en wat niet. Verder is het afwachten hoe voice onze marketingwereld door elkaar zal schudden. Dat zal ook gevolgen hebben voor video, dat is immers de meest voorhanden gesproken content… En tot slot is er de trend naar hypersegmenteren. ‘One content fits all’ ligt definitief achter ons.”
XPH Data - Kris Vranken, Managing Director bij Stratics
“2018 zal gekenmerkt worden door verschillende evoluties. Zo zullen Artificial Intelligence, the Internet of Things, hyperpersonalisatie en GDPR een belangrijke impact hebben op onze manier van werken. Het laatste element is een juridisch gegeven, maar zal voor verregaande transparantie tussen consument en merk zorgen.”
XPH Education - Nele Vanhecke, Key Account Manager bij Mediahuis Connect
“Met mijn digitale petje op zie ik twee grote trends: data en video. Video zal zich verder ontwikkelen en een belangrijkere rol spelen. Tegelijk moet je je bedrijf voorbereiden op de impact en de mogelijkheden van een toenemende hoeveelheid data. Bijleren is dus de boodschap.”
XPH International Standards - Steven Verbruggen, Managing Partner bij AdSomeNoise
“Als gevolg van de grote vraag om transparantie van adverteerders inzake display advertising, verwacht ik dat zij bepaalde zaken zelf in huis zullen halen. Ze zullen eigen tools aankopen en hun media zelf inkopen. Dit is niet noodzakelijk een slechte evolutie. Het zal immers de kennis bij adverteerders over de mogelijkheden vergroten.”
XPH Legal - Gerrit Vandendriessche, Advocaat en Partner bij ALTIUS
“De toepassing van GDPR wordt zonder twijfel hét moment van 2018. Daarna zal de Europese wetgever wellicht zijn ei leggen over de e-privacyregels. GDPR en e-privacy zullen dit jaar onze agenda beheersen."
XPH Mail Handlers - Peter De Vester, Managing Partner bij Moizo
“De interpretatie en implementatie van GDPR zal mogelijk de komende maanden een verlammende werking hebben op alle vormen van direct marketing. De vraag is in hoeverre dit zich zal doorzetten op langere termijn.”
XPH Marketing & Technology - Inge Vandervelpen, COO bij &KOO
“Enerzijds merk ik dat heel wat merken chatbots beginnen te integreren om hun service nog te verbeteren, anderzijds is er uiteraard alles wat te maken heeft met GDPR. Ik verwacht heel wat beweging in de tweede helft van het jaar, eens de regelgeving actief is.”
XPH Media - Dax Vercauteren, Commercial Director Belgium bij Adform
“Enerzijds blijven de trends van 2017 – ad fraud en viewability – meer dan ooit actueel, anderzijds verwacht ik dat de zeer specifieke targeting die search en social media bieden, ook binnen display zijn intrede zal doen. Dat zal efficiëntere online communicatie mogelijk maken.”
XPH Sport - Thierry De Ridder, Strategic & Communication Director bij Sportizon
“Het digitale heeft zijn intrede gedaan in de sportwereld. Dit jaar zal deze trend nog versnellen. Denk maar aan het vergemakkelijken van het aankopen van tickets, parkingplaats, dranken, truitjes… Het digitale helpt, los van de activaties op het terrein, om in contact te treden met brede communities van supporters. Dit nieuwe luik biedt de kans om van fans ook consumenten te maken.”
XPH Start & Scale - Bert Van Wassenhove, Uitgever van ondernemingen bij Venturepublisher, en Jean-Pol Boone, CEO bij Inoopa
"De wereld van startups en scale-ups is in volle evolutie, trends gaan in verschillenden richtingen. Belangrijk is enerzijds het aantrekken en houden van talent. Naarmate innovatieve bedrijven groeien, en naarmate er meer bijkomen, wordt de ‘war on talent’ steeds feller. Sterke HR-marketing zal dan ook een cruciaal onderdeel uitmaken van de opdracht van zowel startups als corporates. Anderzijds zijn er professionalisering en opschalen van marketing. Met steeds meer succesvolle startups en scale-ups die ook internationaal gaan groeien krijgt marketing ook een andere dimensie in die bedrijven.”
Benieuwd wat deze Expert Hubs exact doen en wat ze voor u in petto hebben in 2018?