BAM - Behind the association and the marketers: Olivier Van Duyse
Achter BAM staan heel wat sterke mensen. Met hun tomeloze inzet voor het vak en hun collega’s vormen ze de dragende kracht van de marketingcommunity. Eén van hen is sinds kort Olivier Van Duyse (Us). Na acht jaar als leerkracht in het lager onderwijs maakte hij van zijn marketingpassie zijn beroep, en vandaag is hij de trotse captain van de Think Tank MarTech & Data.
Waarom bent u actief bij BAM?
“Ik kreeg recent de vraag om captain te worden van de Think Tank MarTech & Data, een hele eer. Ik vind MarTech geweldig boeiend en zat zelf al in verschillende discussiegroepjes. Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby, die me uiteindelijk tot deze rol heeft geleid.
Ik maakte nog geen deel uit van de Think Tank, maar gezien ik echt met het topic bezig ben en hier en daar al eens op een podium sta, vonden ze me wel geschikt om een nieuwe vibe te introduceren in de groep. Gelukkig sta ik er niet alleen voor: met Inge Van Der Velpen en Renout Van Hove heb ik twee ervaren co-captains aan mijn zijde, en ook de rest van het team is fantastisch.
Er ligt vandaag heel wat op tafel binnen de Think Tank, want het spectrum van marketingtechnologie en data is natuurlijk gigantisch breed. Op weg naar een toekomst zonder cookies is het omgaan met persoonlijke data bijvoorbeeld een belangrijke uitdaging, en een complex gegeven door de veranderende reguleringen. Het is ook maar de vraag wat grootmachten als Google en Facebook zullen doen. Daarnaast zijn we nu bezig met het uitwerken van charters rond AI, evenzeer een spannend gegeven en ook qua wetgeving een complex vraagstuk.”
Vanwaar komt uw interesse in marketing?
“Mijn profiel is behoorlijk atypisch, want ik studeerde voor leerkracht lager onderwijs en heb acht jaar met plezier voor de klas gestaan. Maar ik was wel altijd een beetje een computernerd, die zich bezighield met zaken als hacking en beveiligingssoftware. Dankzij mijn passie ben ik er uiteindelijk toch ingerold en in het marketingleven terechtgekomen. Eerst werkte ik redelijk kleinschalig, voor kleine bedrijven. Maar kleine bedrijven worden snel grote bedrijven, en dan kan je plots de beslissing nemen om te stoppen met lesgeven en de sprong te wagen. Het bleek echt iets voor mij, ik heb veel kansen gekregen en zo is mijn hobby mijn werk geworden. Werk dat ik vandaag nog dolgraag doe.”
Wat is voor u de belangrijkste marketingtrend van het moment?
“Binnen het dataverhaal zijn data cleanrooms zeker een trend, maar vandaag komt de focus meer en meer te liggen op pods. Daarbij werken grote mediabedrijven samen en kunnen gebruikers op elk platform inloggen via één ID. Mensen beslissen zelf welke persoonlijke gegevens ze vrijgeven, en bovendien worden de data steeds geüpdatet. In Nederland staat de bedrijfswereld daar al heel wat verder in dan een België.
MarTech zelf is een steeds veranderend landschap, waarin AI nu een grote rol begint te spelen en geïntegreerd wordt in tal van marketingtools. Opvallend is dat het aantal nieuwe spelers exponentieel toeneemt, voor het eerst ook in België. Kleinere lokale bedrijven durven ondernemen en zelf iets bouwen binnen het MarTech-domein. Een evolutie die we alleen maar kunnen aanmoedigen.”