De 3 post-corona-kernwoorden voor marketeers volgens IBM
Wat is de rol van marketing tijdens een crisis? Afwachten en hopen op het beste of net actie ondernemen om de toekomstige situatie voor te bereiden? IBM biedt inspiratie in een whitepaper en vertrekt daarbij van 3 kernwoorden.
Niemand minder dan Michelle Peluso, WW CMO van IBM, wilde haar collega-CMO’s in andere bedrijven steun en inspiratie bieden. Ze deed dat met een whitepaper waarin de IT-specialist probeert om de moeilijke situatie te verduidelijken en via een stappenplan marketeers wil helpen om hun weg uit deze crisis te vinden. De titel van de whitepaper luidt niet voor niets ‘The CMO’s guide for turning mayhem into momentum’. 3 kernwoorden staan hierbij centraal: purpose, agilty en empathy.
Empathy
Ongetwijfeld de basisvereiste in de eerste weken van de pandemie, maar ook nu nog is empathie essentieel om als bedrijf én als marketeer het hoofd boven water te houden.
Die empathie is in eerste instantie nodig naar medewerkers: zij moesten en moeten werken in moeilijke omstandigheden. Als CMO of marketingverantwoordelijke is het cruciaal om begrip te hebben voor die situatie bij je teamleden.
Maar die empathie is ook nodig tegenover je klanten. Er zijn voor hen is een belangrijk teken en dat staat los van elke mogelijke commerciële actie. Dit is het moment om te tonen dat je met hen inzit en hen probeert te helpen waar dat kan.
Dat brengt ons meteen bij het tweede kernwoord…
Purpose
Helpen en bijstaan kan je natuurlijk enkel wanneer je de klant door en door kent. In crisismomenten is dit meer dan ooit het allerbelangrijkste: wie weet wat zijn klanten denken en voelen, kan daar het allerbest op inspelen. Zo worden betekenisvolle banden gesmeed en die zullen cruciaal zijn om bedrijven te doen overleven en op termijn de groeimotoren van bedrijven te zijn. En net dat is marketing natuurlijk…
In tijden van thuiswerk en isolatie zijn digitale banden en digitale tools natuurlijk essentieel. Voor dat huiswerk waren nog niet alle bedrijven klaar, maar als COVID-19 een ding geleerd heeft, is het wel dat de digitale transformatie een versnelling hoger schakelt. Volgens IBM gaat het daarbij niet enkel om de ‘front-end’ – de websites en apps – maar ook over de ‘back-end’: hoe zit het met de leveringen? Werkt de klantendienst naar behoren?
Voor wie die innovatie nu versneld wil doorvoeren, heeft IBM trouwens nog een praktisch webinar.
Agility
Agilty of wendbaarheid is het laatste kernwoord van IBM. We hebben ons de afgelopen weken haast dagelijks moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit, zowel privé als professioneel. Wie de agile principes hanteert, heeft het daar an sich gemakkelijk mee.
Agile teams (zie ook ons artikel hierover) weten als geen ander hoe ze met veranderende situaties moeten omgaan. Prioriteiten stellen is voor hen dagelijkse kost. In marketing gaan geïntegreerde teams sneller vooruit dan teams in organisaties die volgens silo’s zijn georganiseerd. Zo is agile niet enkel een manier van denken, maar ook een manier van werken. Multidisciplinaire teams zijn daar de veruitwendiging van. En zullen in de toekomst de basis van ons professionele leven vormen.
Benieuwd naar de whitepaper? Download ‘m hier