Green Paper 2022: meaningful marketing die duurzaamheid dient

Een meer verantwoorde en duurzame vorm van marketing. Dat is de ambitie die BAM koestert. Een ambitie die perfect gereflecteerd wordt in de Green Paper die de Think Tank Sustainability publiceerde tijdens het BAM Marketing Congress. Wat kan u erin lezen?

Greenpaper_SoMe_def

 

Met dertien zijn ze, de leden en de experts van de Think Tank Sustainability die meewerkten aan de Green Paper die ze in samenwerking met BAM publiceerden. Hun doel? Een document opstellen waarin de verschillende meningen, cases en cijfers die aan bod komen marketeers inspireren om duurzaamheid centraal te stellen in hun marketingaanpak. “In lijn met de meaningful marketing-visie van BAM hebben wij een reeks overwegingen op papier gezet in de hoop marketeers verder op weg te helpen zodat ook zij kunnen bijdragen tot een meer duurzame wereld”, vertelt Think Tank-captain Nicolas Lambert erover. Een lijvig document, waar voor iedereen wat inzit. Voor we een tipje van de sluier oplichten over de inhoud, geven we u alvast mee aan welke experts u zich mag verwachten:

  • Alain Mayné – Hoet&Hoet
  • Arnaud Tassiaux – Innate Motion
  • Berten Peremans – Publicis Groupe
  • Corinne Mostaert – Kantar Insights
  • Stéphane Buisseret & Eric Hollander – Air
  • Fred Dorsimont – Behaven
  • Gino Verleye – Prof. UGent en VUB
  • Joke Claessen – Freelancer
  • Margaux Plurien – The Shift
  • Kris Michiels – Unilever
  • Nathalie Erdmanis – AG en Ageas
  • Nicolas Lambert – Consultant
  • Wim Vermeulen – Bubka

Kijk naar de toekomst

De Green Paper die de Think Tank Sustainability opstelde kijkt niet enkel naar wat marketeers gisteren en vandaag juist of fout deden, maar kijkt ook vooruit. Hij schetst een visie over hoe de sector in de komende jaren te werk moet gaan zodat ook hij kan meehelpen het verschil te maken.

Zo stelt Nathalie Erdmanis (AG Insurance & Ageas) zich de vraag hoe bedrijven moeten communiceren en innoveren. Haar antwoord? “We kunnen ons werk niet doen zonder een minimum aan openheid en empathie. We moeten blijven innoveren, maar niet langer alleen om groei te creëren. We moeten consumentenkeuzes verantwoordelijker maken.”

Triggeren visionaire teksten u? Blader (of scrol) ook zeker door naar Joke Claessen en lees hoe u uw klant kan voorbereiden op een duurzame toekomst. Of ontdek hoe u duurzaamheid kan inzetten als leadership tool in de tekst van Arnaud Tasiaux.

Maak het concreet

Een visie hebben is één ding, maar in de Green Paper maken de experts hun visie ook concreet. En hoe kunnen ze dat beter doen dan met cijfers? Zo toont Prof. Gino Verleye (UGent & VUB) via onderzoek aan dat het ook voor de marketeer vijf voor twaalf is. “Zelfregulatie en een streven naar meer geloofwaardigheid is in deze context iets waarvan we mogen hopen dat marketeers er meer aandacht aan besteden”, concludeert hij.

Meer concrete cijfers, die u hopelijk aanzetten tot nadenken én tot actie, vindt u ook bij Wim Vermeulen (Bubka), die het heeft over de uitdaging die klimaatwetenschappers voorschotelen aan marketeers. Maar evengoed bij Corinne Mostaer (Kantar Insights) in haar pleidooi om sustainability mainstream te maken.

Ga aan de slag

Visies en cijfers, allemaal goed en wel. Maar vaak is niets meer inspirerend en motiverend dan te lezen hoe andere bedrijven u voorgingen. Hoe slaagden zij erin het verschil te maken? En hoe kan u, samen met uw bedrijf natuurlijk, in hun voetsporen treden? Voorbeelden vindt u terug doorheen heel deze Green Paper, maar laten we u alvast een duwtje in de goede richting geven.

“Hoe kan u uw communicatie een duurzaamheidsduw geven?”, vraag Berten Peremans (Publicis Groupe Belgium) zich af? Hij haalt er bedrijven als AB InBev en Intermarché bij om zijn punt te maken. “Het is onze plicht om te proberen de duurzaamheidsduw van communicatie in te zetten om mensen betere keuzes te helpen maken en merken zowel hun maatschappelijke als economische rol effectiever te laten invullen.” En ook bij Margaux Plurien (The Shift), die het heeft over greenhushing, stuit u op enkele interessante voorbeelden waaruit u het een en ander kan leren.

 

Laat u zich ook inspireren en motiveren door deze Green Paper? Download de Green Paper nu!

 

Over het artikel:

Publicatie: 10 januari 2023

Auteur: Bart Lombaerts