Pieter Daelman, expert in frameworks

Onlangs stelde de BAM de eerste contouren voor van zijn “Meaningful Marketing Framework”. Deze wetenschappelijk onderbouwde toolkit laat bedrijven toe te onderzoeken hoe goed (of niet) ze voorbereid zijn op hun rol in de nieuwe, digitale maatschappij. Een maatschappij waarin andere waarden belangrijk worden en waarin succes voor een groot deel afhangt van aanpassingsvermogen en zin voor innovatie. Pieter Daelman zal er op het komende BAM Marketing Congress dieper op ingaan.

 

BAM_Mediakit2019_FB_Visual_Speaker_V02_1200x628

 

Bij Bedenk, het innovatiebureau waar Pieter Daelman managing director is, zijn ze zelf al een tijdje aan de slag met een eigen framework dat ontwikkeld werd in samenwerking met onderzoekers van de UGent. Dat model werd “Cromax” gedoopt: Creatieve Organisatie Matrix. Het helpt bedrijven onder meer bij het stimuleren van creativiteit, het ontwikkelen van een visie en het creëren van een draagvlak voor innovatie en verandering. Met als uiteindelijke doel: het opzetten van een holistische innovatiecultuur in alle geledingen van een bedrijf.

“Met Bedenk hameren we al jaren op het belang van een innovatiecultuur”, zegt Daelman. “En op het feit dat je dat breder moet bekijken dan de meeste klassieke consultants. Innovatie is een strategische tool, alleen maar operationeel invoeren is niet genoeg, want dan laat je heel wat kansen liggen.”

Er bestaat al heel veel academische kennis over innovatie, zegt Daelman, alleen weten veel bedrijfsleiders dat niet. “Er is al hopen wetenschappelijk onderzoek naar innovatiecultuur en het belang van innovatie. Daarin wordt dan bijvoorbeeld bekeken wat écht werkt in organisaties en hoe. Alleen: het nadeel van dit soort universitair onderzoek is vaak dat het te weinig doorsijpelt naar de bedrijven en de werkvloer.”

Parameters

En daar probeert Cromax aan te verhelpen. “Ons model is zelf geen nieuw onderzoek, maar bundelt eigenlijk bestaande onderzoeken en probeert dat toegankelijk te maken. Het is een soort parcours dat in kaart probeert te brengen wat bedrijven al goed doen en wat beter kan, aan de hand van tientallen wetenschappelijk parameters.”

Cromax en het Meaningful Marketing Framework (MMF) van de BAM staan dan wel los van mekaar, de bouwblokken waaruit het MMF bestaat, zijn evenwel geen onbekende begrippen voor innovatiespecialist Daelman. Op het komende Marketingcongres zal hij een podium cureren rond twee van deze blokken: “Holistic” en “Collaboration”.

Daelman: ““Holistic” gaat over het feit dat innovatie binnen de gehele organisatie moet ontstaan en dus ook bottom up. Het is bijna als een waterbron die spontaan begint te stromen. Iedereen moet mee in bad. Het management moet het voortouw nemen, zeker, maar alleen gaan ze het niet redden. Trouwens, de snelheid van innovatie gaat zo snel omhoog dat ook zij nieuwe skills moeten aanleren. Ook voor hen zijn het nieuwe tijden.”

Daelman ziet in veel bedrijven dat het management hier te weinig mee bezig is. “Een innovatiecultuur moet ernstig genomen worden. Net zo ernstig als pakweg HR of Finances. Ook die departementen worden onderbouwd met bewezen principes en tools. Zo zou het ook voor innovatie moeten zijn.”

Goddelijke ingeving

Collaboration draait dan weer over het feit dat innovatie teamwerk is, legt Daelman uit. “Heel de organisatie moet aan hetzelfde touw trekken. Ik pleit ook voor multidisciplinaire teams die verschillende expertises samenbrengen. Dat zorgt trouwens ook voor de grootste flow van creativiteit. Innovatie en creativiteit zijn geen “goddelijke ingevingen”, maar resultaten van een gestructureerd denkproces. Een innovatiecultuur mag niet afhangen van individuen. Dat is niet performant en niet stuurbaar. Natuurlijk moet je die individuen koesteren, maar het is vooral zaak hun ideeën te capteren en breder te trekken. Als je moet wachten tot iemand toevallig eens een geweldig idee heeft, is je concurrent je al langs alle kanten voorbijgestoken.”

 

Extra

Pieter Daelman komt spreken tijdens het BAM Marketing Congress rond de waarden Holistic & Collaboration uit het Meaningful Marketing Framework. Hij neemt daarvoor deze gastsprekers mee:

Thu 5/12: introducing guest speakers Michael Vandamme, Ivo Hoskens and Jürgen Tanghe
Fri 6/12: introducing guest speakers Peter 's Jongers and Katleen De Stobbeleir

Meer weten over deze spreker op het BAM Marketing Congress