BAM LOBBY News - Samenwerking tussen BAM en de Raad voor de Reclame voor de publicatie van nieuwe aanbevelingen over online influencers
In mei laatstleden had de FOD Economie op eigen initiatief guidelines gepubliceerd over online influencers. Die waren opgesteld zonder overleg met de sector. Op verzoek van Kris Peeters, Vice-Eerste Minister. Minister van Werk, Economie en Consumenten, werd de tekst trouwens snel verwijderd.
Sindsdien heeft BAM samen met de Raad voor de Reclame geprobeerd overleg te plegen met de FOD Economie. Er werden voorstellen geformuleerd voor de FOD Economie.
Bij gebrek aan reactie van de FOD Economie op deze voorstellen, heeft de Raad voor de Reclame in samenwerking met UBA, ACC, BVAM, LaPresse.be, VNM, We Media en AEA en BAM, en andere actoren zoals FeWeb en influencers, besloten om zijn eigen aanbevelingen te publiceren.
Naar aanleiding daarvan deelde minister Peeters een aantal dagen geleden in een persbericht mee dat hij binnenkort richtlijnen voor “online influencers” zal publiceren, nu de Raad voor de Reclame een reeks aanbevelingen uitgebracht heeft. Hij vindt het positief dat de sector zelf aanbevelingen formuleert voor online influencers om bij te dragen tot goede en transparante praktijken, zo stelt minister Peeters in een persbericht. Zijn diensten leggen momenteel de laatste hand aan guidelines die volgens minister Peeters duidelijk zullen maken hoe de wetgeving rond reclame online toegepast kan worden. Hij zal ze binnenkort aan de sector voorstellen, zo blijkt verder. Voor hem zijn deze guidelines een concretisering van de wettelijke bepalingen op het vlak van reclame. De guidelines zijn bedoeld om uit te leggen hoe moet worden aangegeven op sociale media dat het om een reclameboodschap gaat. Volgens het persbericht worden de stakeholders die actief zijn in het domein betrokken bij de uitwerking van de guidelines. Er werd een afspraak gevraagd op het kabinet van de minister.
Influencers wordt steeds vaker gevraagd om producten en diensten van adverteerders in de schijnwerpers te plaatsen en/of ze aan te bevelen bij hun followers. Voor de consument is het soms moeilijk om te weten of de influencer zijn persoonlijke mening geeft of die van een merk.
Wat bevatten de aanbevelingen van de sector nu precies?
Voor de Raad voor de Reclame en zijn partners is het de bedoeling om met deze aanbeveling de hele sector - online influencers, adverteerders, reclamebureaus, media en platformen - te helpen om de geldende regels correct toe te passen en de consument te beschermen.
De voorwaarden van deze Aanbevelingen zijn van toepassing wanneer de online influencer een (financiële of andere) compensatie ontvangt en de adverteerder de controle heeft over de communicatie.
Deze Aanbevelingen moeten helpen bij de toepassing van de basisregels inzake influence marketing, namelijk dat alle commerciële communicatie duidelijk als dusdanig moet worden geïdentificeerd en dat alle commerciële communicatie eerlijk moet zijn.
Het is de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) die erop zal toezien dat deze Aanbevelingen worden nageleefd. De JEP is bevoegd om klachten te ontvangen inzake influence marketing en zal ze behandelen volgens haar interne regels. Dit kan ertoe leiden dat de JEP beslist om een reclamecampagne stop te zetten of te wijzigen. Bij twijfel over een reclamecampagne kan ook een adviesaanvraag worden ingediend bij de JEP (www.jep.be).
Er werd een afspraak gevraagd op het kabinet van de minister.
Wie is Ivan Vandermeersch
Ivan Vandermeersch is sinds juni 2017 secretaris-generaal van BAM (Belgian Association of Marketing) en focust zich in die rol op de lobbying van BAM, op de diverse beleidsniveaus. Hij maakt deel uit van de BAM Expert Hub Legal en is tevens betrokken bij de Expert Hub Marketing & Technology. Parallel is hij ook actief bij FEDMA, de Federatie van Europese Direct en Interactive Marketing (www.fedma.org) als lid van de raad van bestuur (voorheen vice-president en secretaris-generaal). Hij is lid van de commissie Digital Economy en Marketing & Advertising van het ICC, International Chamber of Commerce (https://iccwbo.org/). Hij blogt op The Ivan Vandermeersch Daily (https://paper.li/ivandermeersch#/) en verdiept zich onder andere in de relatie tussen privacy en AI.
Download de aanbevelingen van de JEP