Brengt inbound marketing sales en marketing dichter bij elkaar?

De learnings van Bart Gees (Kinepolis)

Inbound marketing verkoopt zichzelf als de grote matchmaker tussen marketing en sales. Door het genereren en kwalificeren van leads is de tijd van ‘cold sales’ immers definitief voorbij. Maar is dat ook zo in de praktijk? 5 vragen aan Bart Gees, National B2B Manager bij Kinepolis Business.

 

 

 

marketing & technology

 

 

Kinepolis maakt voor zijn B2B-marketing intussen anderhalf jaar gebruik van inbound marketing. Wat levert dat op?

We hebben een veel beter én sneller zicht op de impact van onze marketinginspanningen. Niet alleen is de impact onmiddellijk zichtbaar in het gedrag van de prospecten, we kennen nu beter hun interesses, kunnen onze leads beter ‘tracken’…

De contentstrategie en -creatie is in handen van ons B2B-Support Team, dat daarvoor samenwerkt met Dallas. Samen evalueren ze maandelijks wat werkt en niet werkt, zodat we continu ons werk kunnen optimaliseren en finetunen. Een tweede belangrijk voordeel.

Hoe zijn de resultaten?

Sinds we met inbound marketing gestart zijn, hebben we tienduizenden bezoekers op onze site gekregen. Onlangs hebben we zelfs de kaap van 10.000 unieke bezoekers per maand overschreden,  dubbel zoveel als een jaar geleden. Die verdubbeling tegenover vorig jaar zien we trouwens de jongste tijd maand na maand. We hebben al meer dan 1200 leads gegenereerd.

Heeft inbound marketing marketing & sales dichter bij elkaar gebracht?

Zeker. Ten eerste kunnen we nu concreet meten hoe de conversie van leads verloopt, waardoor marketing zijn ‘nut’ voor sales bewijst.

Daarnaast hebben we een flow opgezet waarbij een lead scores krijgt naargelang zijn gedrag op de site (hoeveel artikels ze lezen). Wanneer de lead aan een bepaald getal zit, krijgt onze salespersoon een automatische mail binnen met gegevens over deze persoon. Via een eerste mailtje peilen we naar zijn interesses en filteren we: wie meerdere complexen wil inzetten, verbinden we met national sales, wie een complex nodig heeft, komt in contact met de vertegenwoordiger van het complex zelf.

Tot slot optimaliseren we momenteel ook de LinkedIn-profielen van onze salesmensen. We vragen hen content te posten en zorgen voor animositeit door de social selling index van onze medewerkers te vergelijken.

Welke weg willen jullie verder uit?

We werken nu nog met een eigen CRM-systeem, naast Hubspot. Daarnaast hebben de meeste salesvertegenwoordigers ook – zoal dat vaak gebeurt in een sales-context – een eigen CRM-file. We willen alle tools beter met elkaar laten communiceren. Verder willen we ook het opvolgen van de leads beter in kaart brengen, stroomlijnen en analyseren.

Welke fout zullen jullie niet meer maken?

We hebben intussen een stevige database uitgebouwd en hebben die al eens een nieuwsbrief gestuurd met content van een partner. De resultaten waren wat tegenvallend in vergelijking met de impact van onze andere newsletters en dit heeft ons geleerd om zorgvuldig om te springen met de relevantie van de topics. Wanneer het niet past in de communicatiestrategie naar de doelgroep, gaat het de deur niet uit.

 

Meer weten?

We zijn een experthub Marketing & Technology aan het opstarten. Wens je graag deel uit te maken van deze groep? Stuur ons een mailtje en we brengen jullie in contact!