Content Marketing: 9 praktische tips

Vermijd grote hopen contentkaka: doe aan content marketing zoals het hoort

Content marketing is een verhaal van vallen en opstaan, van content ontwikkelen, lanceren, de resultaten bekijken en optimaliseren. Geslaagde content marketing is een proces waarbij je jouw merk stap voor stap versterkt. We vroegen aan Michel Libens – voorzitter van onze Expert Hub Content Marketing – wat de stappen naar succes in content marketing juist zijn.

content marketing

Iedereen heeft de mond vol van content marketing. Maar het is meer dan wat blogposts schrijven en die op je website plaatsen. Het Content Marketing Institute is daar heel duidelijk in: Het is een strategische marketingaanpak met de focus op de creatie en distributie van waardevolle, relevante en consistente content. Met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te binden, en uiteindelijk om de winstgevendheid te verbeteren.

 

Er is geen magische formule. Elk merk en elke doelgroep zijn immers anders. Maar in een ideale wereld doorloop je wel de volgende stappen. “Vooraleer je start, is het volgens mij belangrijk om wat studiewerk te doen over content marketing. Om ten volle te beseffen hoe het werkt, hoeveel werk het vergt en wat de meerwaarde ervan is”, vertelt Michel. “Daarna kan je pas echt starten met de stappen naar succes.”

 

1. Bepaal je content niche 

Je merk kan niet in alles expert zijn. Daarom is het beter om een niche te kiezen. Dat is een specifiek vakgebied waarin jouw merk de thought leader bij uitstek kan worden. Zo weet je publiek na verloop van tijd dat ze voor die specifieke content bij jou moeten zijn. “Het wordt steeds moeilijker naarmate je concurrenten meer inzetten op content marketing. Want welk gat blijft er dan nog open om op te vullen?”

 

2. Zet je strategie op papier

“Falen met content marketing is eenvoudig. Het is dan een kwestie van het niet strategisch aan te pakken. Content om de content creëert alleen maar grote hopen contentkaka. Als je content niet vanuit een strategie ontwikkeld wordt, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.” Succes betekent dus een strategie bepalen, doelgroepen definiëren, tactieken opzetten en de juiste mensen betrekken. Die strategie beitel je best in steen – of op papier. Enkel zo zorg je voor een consistente en duurzame aanpak.

 

3. Kies je kanalen

Niet elk kanaal is geschikt voor je publiek. Als je merk zich richt op oudere zakenreizigers, heeft het wellicht weinig zin om je content op Snapchat te delen. Evenmin is het nuttig om Vlaamse jongeren via The Wall Street Journal te bereiken. Je weet dus best welke (media)kanalen je doelgroep frequenteert. “Kennis van je doelgroep is essentieel. Hoe willen je verschillende segmenten informatie tot zich nemen? Als marketeer moet je daarin heel breed denken. Want events, boeken, opleidingen, het is allemaal content.”

 

4. Creëer een contentkalender

Een van de meest effectieve tools om je strategie succesvol uit te voeren, is een contentkalender. “We kennen allemaal wel het verhaal van de enthousiaste marketeer die zijn content marketing naar een hoger niveau wil tillen, en na drie maanden nog niets gerealiseerd heeft … bij gebrek aan een kalender.” In zo’n kalender plaats je welke content je op welke tijdstippen ontwikkelt en lanceert, maar ook voor wie die content bedoeld is, en voor welke stap in het aankoopproces. Belangrijke elementen in zo’n kalender zijn daarnaast de kanalen die je inzet en wie verantwoordelijk is voor de creatie van de content.

 

5. Stel je team samen

Het team dat verantwoordelijk is voor je content marketing, bestaat uit een manager die de eindverantwoordelijkheid heeft, een eindredacteur, content bronnen, content producers die de content ontwikkelen in de juiste vorm (video, blogpost, Instagram, …) en ten slotte iemand die verantwoordelijk is voor de interactie die ontstaat naar aanleiding van jouw content.

 

6. Creëer je content

Nu je je strategie en je plan hebt uitgestippeld, is het tijd om te gaan creëren. Zoveel mogelijk volgens de kalender natuurlijk, maar naargelang actualiteit, veranderingen in je zaak of andere onvoorziene omstandigheden kan je de content uiteraard nog altijd wijzigen. “Pas je content aan in functie van het kanaal waar het voor bedoeld is en verlies nooit je doel en je doelpubliek uit het oog.”

 

7. Promoot je content

Alleen rekenen op ‘gevonden worden’ is geen goed idee. Door je content te promoten vergroot je je publiek, en is dus ook de kans op succes groter. “Maar let wel op dat je de kracht van content marketing niet onderuithaalt. Content marketing is immers hét alternatief voor interruption based advertising. Je content mag dus niet terug reclame worden.”

 

8. Meet de impact

Meten is weten. Maar hoe meet je de impact van je content? Dat bepaalde je hopelijk al in je strategie. “Welke metrics echte barometers voor succes zijn, is voor elk bedrijf en elke situatie anders. Bij sommigen gaat het om conversie, bij anderen is awareness belangrijker.”

 

9. Terug naar af

“Elk bedrijf dat grondig bezig is, moet zijn plan en strategie aanpassen na de analyse. Als de huidige aanpak niet leidt tot de gewenste resultaten, moet je bijsturen. Vaak gaat het dan om anders segmenteren, met een bepaald deel stoppen of de distributie herdenken.” Dat laatste gebeurt steeds vaker, aangezien er steeds meer kanalen bijkomen. De uitdaging blijft hetzelfde: ervoor zorgen dat je content op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste doelgroep terechtkomt.

 

Meer weten?

  • We geven 2x per jaar een opleiding Content Marketing. Tijdens deze opleiding krijg je van topexperts in 5 boeiende sessies inzicht hoe Content Marketing voor je merk succesvol in te zetten.  In de cursus balanceert theorie met praktijk, telkens met handige tips & tricks. 
  • We hebben een experthub Content Marketing onder leiding van voorzitter Michel Libens. Wens je graag deel uit te maken van deze groep? De groep komt omgeveer maandelijks samen. Stuur ons een mailtje en we brengen jullie in contact!