“Een erkenning voor alle radioregies”

Tijdens de uitreiking van de Master Marketeers op 1 maart wordt Thierry Van Zeebroeck bekroond met een Lifetime Achievement Award. Wij vroegen ons af hoe de ex-CEO van de Var hierop reageerde, wat hij tegenwoordig doet en hoe hij naar het vak kijkt.

 

thierryThierry Van Zeebroeck

 

Wat was uw eerste reactie toen u over de bekroning hoorde?

“Ik was totaal verrast. Ik beschouw het als een erkenning van de verschillende radioregies die al jaren samenwerken, ondanks het feit dat heel wat actoren (ook binnen de raad van bestuur van Var) daar bij de start heel sceptisch tegenover stonden. Radio werd begin jaren 2000 niet als een sexy medium gepercipieerd en daar hebben we samen verandering in gebracht. Het was toen het vijfde grootste medium en intussen is het – in netto-omzet – na televisie het tweede grootste geworden. In 15 jaar tijd tekende het een groei met bijna 50% op. Resultaat: met 14% haalt radio in België wereldwijd het hoogste marktaandeel, samen met Ierland als ik me goed herinner.”

Bent u nog actief in de marketingwereld (Van Zeebroeck ging in augustus 2016 op pensioen)?

“Zeker. Tot eind dit jaar ben ik nog als strategisch adviseur aan de Var verbonden. Maar ook daarna heb ik de ambitie om een mediagroep of reclameregie te adviseren. Dat is immers mijn habitat.”

Wat vindt u van de nieuwe Master Marketeers?

“Ik ken ze niet allemaal persoonlijk, maar het is duidelijk dat het niveau hoog is. Het gaat om CEO’s, COO’s, mensen die in het buitenland actief zijn. Een indrukwekkend lijstje.”

Hoe kijkt een 'oude rot' als u naar het marketingvak?

“Het wordt hoe langer hoe boeiender en dat is net de reden waarom ik nog niet wil stoppen. Alles schuift steeds meer in elkaar en relevantie wordt belangrijker dan ooit. De perceptie van reclame bij de consument is niet goed. Dat speelt al jaren, maar tegenwoordig heeft de consument de mogelijkheid om die reclame te ontwijken. Via zijn digicorder, via adblockers… Dat maakt de uitdaging voor ons reclamemakers alleen maar groter…”

 

Meer weten over de Master Marketeers?