De 25 beste AI-tools voor marketeers in 2025
Met behulp van ervaringsdeskundigen uit het veld verzamelden we de 25 AI-tools die marketeers anno 2025 het best bijstaan. Onderverdeeld in verschillende categorieën, en met zowel de grote namen in softwareland als enkele nieuwe en hoogst innovatieve spelers.
MARKET RESEARCH
Crayon
Marktonderzoek telt verschillende facetten, maar een daarvan is zonder twijfel het monitoren van wat de concurrentie allemaal uitspookt. Daar is de AI-tool Crayon erg goed in. Deze toepassing gaat na welke marketingactiviteiten andere spelers in de sector uitvoeren via hun verschillende kanalen. De verzamelde inzichten zet de software meteen om in AI-gedreven analyses, vergelijkingen en trendvoorspellingen. Die helpen je als merk bij het uittekenen van onderscheidende marketingstrategieën.
PRODUCT INNOVATION
Esko Studio
Bij productinnovaties komen heel wat zaken kijken. Er is gedegen marktonderzoek voor nodig, net als productontwikkeling van de hoogste orde. Maar verlies ook de verpakkingen niet uit het oog. Dat is precies het domein van Esko Studio, een 3D-softwarepakket met geïntegreerde AI-tools dat verpakkingsdesigners ondersteunt bij hun ontwerpen. De ‘digital twin’-functionaliteit maakt het daarnaast mogelijk om de creaties direct te verwerken in aantrekkelijke digitale content.
PRICING
Reactev
Aangezien een goede prijszetting altijd teert op data, kan artificiële intelligentie een grote impact hebben in dit domein. Een handige tool in het retaillandschap is dan de AI pricing engine Reactev. Die brengt de prijzen in de markt, de eigen salescijfers en marketingdoelstellingen, inzichten over de doelgroepen, historische en contextuele data, … samen om zo uit te komen bij actuele pricing-adviezen op maat.
BRAINSTORMING
ChatGPT
ChatGPT is de allroundtool bij uitstek, die eigenlijk bij zowat alle marketingtaken van nut kan zijn. Toch zit de meerwaarde voor de meeste marketeers op dit moment nog vooral in wat de software kan betekenen bij het brainstormen, in de fase van idea generation. Want inderdaad, een simpele vraag aan ChatGPT kan een enorme brok inspiratie opleveren.
Content director Jef De Busser (HeadOffice) noemt ook de custom GPT’s van ChatGPT interessant voor merken. “Die kunnen het werk verlichten, al vraagt dat nog steeds behoorlijk wat ervaring en kennis. Vanuit die problematiek – marketeers hebben het al druk genoeg – heb ik zelf een oplossing uitgewerkt: AItoolkit, een platform dat een aantal op maat gemaakte tools aanbiedt. Dat kan gaan van een eindredacteur die de tone of voice van het merk heel juist kan toepassen, over het schrijven van een persbericht op basis van goede input, tot het genereren van juiste subjectlines en preheaders.”
CONTENT CREATION
Perplexity
Qua toepassingsgebied en veelzijdigheid is Perplexity sterk vergelijkbaar met ChatGPT. Waar ChatGPT over het algemeen en voor veel types prompts hoger wordt ingeschat, kan Perplexity een grote troef voorleggen in het kader van contentcreatie: door in zijn output bronnen te citeren, is het platform een waardevolle ondersteunende assistent in de researchfase die aan het uitwerken van content vooraf gaat. Al kan het net als ChatGPT en consoorten natuurlijk ook zélf content creëren, of alleszins een aanzet doen.
MidJourney
Als AI-beeldgenerator staat MidJourney al enige tijd op eenzame hoogte, ondanks de stevige concurrentie van gevestigde waarden als Canva. De toepassing zet tekstprompts in een handomdraai om in kwalitatieve afbeeldingen, waarmee het zowel de efficiëntie als de creativiteit van de visuele storytelling van een merk een boost geeft. Doordat je ook bijkomende prompts (en een referentiebeeld) kan ingeven, kan je de output steeds finetunen tot het gewenste resultaat.
Google Veo 2
In het domein van AI-gedreven videocreatie is Googles paradepaardje Veo 2 een veelgenoemde naam. Het is een tool waarmee zowel beginners als ervaren professionals zeer kwalitatieve en realistische videocontent kunnen produceren.
“Het is belangrijk om te weten dat de verschillen tussen tools vaak erg groot zijn, zelfs binnen eenzelfde categorie”, zegt Gert Pauwels, Strategic & Creative Director bij AdSomeNoise. “Zo is Veo 2 veruit de meest krachtige video generation-tool op vlak van cinematografische kwaliteit –camerabewegingen, natuurgetrouwe gelaatsuitdrukkingen, emotie, ... –, maar is het tegelijk een tool met een duidelijk nadeel. Het is namelijk een toepassing die enkel beelden kan genereren via tekst, en niet op basis van een referentiebeeld. Runway kan dat wel, maar is dan weer beperkter qua camerabeweging.”
Runway
Runway is veeleer een Zwitsers zakmes, uitermate geschikt om nieuwe video’s te genereren maar met ook een hele resem andere functionaliteiten. Zo kan je er bijvoorbeeld ook bestaande videocontent mee bewerken, uiteraard ondersteund door AI.
HeyGen
Nog zo’n veelzijdige videotool die vandaag de dag en zeker ook in marketingmiddens de nodige populariteit geniet, is HeyGen. En dan vooral omdat deze software zo goed is in het creëren van AI-avatars, inclusief gesofisticeerde ‘lip sync technology’.
TRANSLATION
Rabbit
Naast gekende vertaaldiensten als Deepl, die kunstmatige intelligentie vandaag meer en meer inzetten om hun services te verbeteren, leveren ook veel van de allroundtools in AI-land tegenwoordig uitstekende vertalingen af. Dax Vercauteren (Adform), lid van de BAM Think Tank MarTech & Data, ziet bijvoorbeeld veel toekomst in Rabbit.
“Het is een combinatie van hardware en software met Teach Mode (AI Agents), LAM Playground (OpenAI's Operator) en spraak-chatbot die nu ook Frans en Nederlands kan. De vertaaltoepassing is echt meesterlijk. Ze begrijpt alle talen, tot zelfs Oezbeeks, Farsi en Bosnisch. Meer algemeen is het een heel leuke tool om snel productiviteit te boosten, te brainstormen en mee om te springen in het dagelijkse leven – zelfs de kids houden ervan.” Met Down the Rabbit Pipe ontwikkelde Dax er recent een eigen app voor.
CRM & PERSONALISATION
Optimove
Optimove is een krachtig CRM-platform met tal van features en een focus op personalisering en het opbouwen van klantloytaliteit op de lange termijn. Op basis van data onderzoekt het programma wat de ideale (hyper)segmentatiegraad is voor een specifieke campagne, en welke kanalenmix per persoon of groep tot de meest klantgerichte marketingresultaten leidt. Daarbij komen ook het monitoren van consumentengedrag, het meten van campagneprestaties en de nodige A/B-tests aan bod.
HubSpot Smart CRM
In het domein van customer relationship management biedt ook HubSpot een uitstekende oplossing. Met behulp van artificiële intelligentie bundelt en interpreteert Smart CRM grote hoeveelheden data. Zo komt het onder meer tot gefundeerde voorspellingen van consumentengedrag en geautomatiseerde leadscores waar je als merk mee aan de slag kan. Om de klantervaring maximaal te personaliseren, voegen de ontwikkelaars nu ook meer en meer AI-gedreven contentcreatiefeatures toe aan het platform.
MEDIA BUYING
ad:personam AI Media Planner
Aangestuurd door geavanceerde OpenAI-modellen en de ad:personam Data Marketplace stroomlijnt deze tool digitale mediaplanning en -inkoop voor een maximale impact in programmatic advertising. Het gaat om een laagdrempelige toepassing, geschikt voor kleinere merken die datagedreven en vooral zeer gepersonaliseerde campagnes nastreven.
Google Smart Bidding
De ondersteuning die Google Ads zelf aanbiedt om steeds het optimale mediaplan uit te werken, in de vorm van de door AI versterkte functie Slim Bieden, is bijzonder nuttig. De automatische biedingsmechanismen van Google koppelen gebruiksvriendelijkheid aan efficiëntie én betere conversiestatistieken bij elke advertentieveiling.
SEARCH
MarketMuse
In zijn aanbod vertrekt MarketMuse bij de terechte vaststelling dat SEO of search engine optimization veel meer is dan marketingteksten boetseren met de juiste keywords. De AI-gestuurde tool deelt het optimalisatietraject op in verschillende stappen en probeert marketeers in elk van die fases bij te staan. Zo onderzoekt de software in eerste instantie met welke content een merk zich kan onderscheiden. ‘Topic authority’ opbouwen is een van de stokpaardjes, om dan de juiste volumes en inhoudelijke opbouw te bepalen.
E-MAIL MARKETING
SmartWriter.ai
SmartWriter.ai combineert analyse en contentcreatie in het kader van e-mailmarketing. Op basis van machine learning-software bestudeert de tool de voorkeuren en gedragingen van klanten, om op die manier tot concrete aanbevelingen voor gepersonaliseerde content te komen. Het gaat dan met name om doorverwijzingen naar blogposts, die de tool eveneens grondig doorspit. Er hangt bovendien een facet marketing automation aan vast.
SOCIAL MEDIA MANAGEMENT
SocialPilot
SocialPilot is in de eerste plaats een platform dat marketeers ondersteunt bij het inplannen en publiceren van posts, over verschillende sociale media heen. De ingebouwde AI-assistentie faciliteert dat soort taken, maar produceert daarnaast de nodige inzichten en analyses én kan van nut zijn in het contentcreatieproces. De meerwaarde van de tool schuilt dus zowel in efficiëntie als in creativiteit. Gebruikers loven bovendien de gebruiksvriendelijke interface en het feit dat het platform samenwerking faciliteert.
MARKETING AUTOMATION
Adobe Marketo Engage
Marketo Engage is een compleet, door AI gestuurd marketingautomatiseringsplatform dat teams helpt “de gepersonaliseerde kopersbetrokkenheid te schalen en een voorspelbare pijplijn en omzet te genereren”. Het platform geldt als een centrale hub voor het plannen, realiseren en evalueren van marketingcampagnes op verschillende kanalen, met name in een B2B-context. Het aantal (AI-)features breidt continu uit.
Blueshift
In B2C en dan vooral e-commerce biedt Blueshift gelijkaardige troeven. Dit platform zweert bij ‘AI decisioning’ en verwerkt allerlei datastromen tot een gepersonaliseerde marketingoutput die meerdere kanalen aanboort. Met de ingebouwde Journey Builder hoeft het bovendien niet bij eenmalige campagnes te blijven en speelt de tool automatisch maar gefundeerd in op de vele fasen van de klantcyclus.
ANALYTICS
Microsoft Power BI
Uiteraard overstijgt Power BI de marketingafdeling qua scope, maar dat neemt niet weg dat ook marketeers bijzonder veel aan deze software hebben. Zeker nu er meer en meer AI-functionaliteiten aan toegevoegd worden. Door data uit velerlei bronnen te combineren en te visualiseren, is Power BI een rijke bron van inzichten en analytics die marketingprofessionals helpen om hun strategieën te optimaliseren.
Pecan AI
Artificiële intelligentie voegt aan het analyticsverhaal meer en meer een voorspellend luik toe. Logisch, want patronen herkennen in grote hoeveelheden (historische) data is precies een van de sterktes van de technologie. Zo ook van de algoritmes van Pecan AI, die consumentgedrag op een onderbouwde manier proberen te voorspellen en een hoogste efficiënte marketingaanpak mogelijk maken.
PRODUCTIVITY
Notion AI
Ook Notion AI geldt als een Zwitsers zakmes dat marketeers en andere professionals op verschillende manieren assisteert. Een rode draad daarin is zonder twijfel een verhoogde productiviteit: de tool automatiseert taken, stelt de gebruiker in staat om workflows efficiënter in te richten en biedt een platform dat helpt om het overzicht te bewaren. Individueel, maar ook binnen teams.
GoodTape
In de categorie van de transcriptietools, die audio-opnames omzetten in tekst, zijn de opties legio. Een ook in het Nederlands en het Frans uitstekende optie is GoodTape. Die tool is ontwikkeld door en voor journalisten, en dat vertaalt zich in een betrouwbare, efficiënte en overzichtelijke service.
MeetGeek
“Mijn favoriete AI-tool is Meetgeek”, horen we van Chris Demeyere (Punchline). “Die gaat mee in een meeting via Teams, Google Meet of Zoom en maakt er een volledig verslag van, in de gewenste vorm. Bij de betalende versie kan je zelfs een volledige opname van de meeting herbekijken of -beluisteren. Wat ook in het Nederlands behoorlijk goed werkt.”
Zapier
Tot slot – en overkoepelend – is er Zapier: een platform dat het mogelijk maakt om heel wat van de uitgekozen AI-tools binnen één omgeving te verzamelen.