Belgium's New Brand of the Year

België's New Brand of the Year was een concept en organisatie van de BAM Branding Expert Group in samenwerking met De Tijd.


De prijs werd voor vier jaar georganiseerd, van 2015 tot 2018.

belgiums new brand

 

Belgium's New Brand of the Year 

Prijs voor het beste nieuwe merk in België. Sterke merken zijn hun gewicht in goud waard.
We kennen allemaal internationale merken, maar sommige van de toonaangevende merken zijn hier geboren. Met de creatie van de Award Belgium's New Brand of the Year willen we de merken van morgen in de schijnwerpers zetten. Als voorbeeld, als inspiratie en als vertegenwoordiger van ons bijzondere karakter.

Een sterk merk is cruciaal en dus bepalend voor het succes van een bedrijf en/of product. De jaarlijkse internationale lijstjes met een opsomming van de sterkste merken en hun merkwaarde bewijzen het grote belang.

En tegelijk is een merk meer dan een naam en logo.Ook hier beschikken we over talloze sterke merken, vaak onderschat of weten we niet dat ze hie rin België zijn ontstaan. Merken die hier hun wortels hebben en ondertussen hun sector, het land of de wereld hebben veroverd. Heel doelgericht willen we die nieuwe merken op een podium plaatsen en trots aan de wereld tonen wat er achter zit.

Met Belgium’s New Brand of the Year maken we een statement voor Belgische merkinnovatie en ondersteunen we de positie van Belgische merken in het binnen- en buitenland.

Criteria:

  • Het merk moest aantoonbaar in België zijn ontstaan 
  • Categorie: voor merken die max 5 jaar bestonden en dit vanuit een start-up of door een rebranding, zowel B2B als B2C
  • Een bedrijf met meerdere merken kon die apart indienen
  • Fysieke personen, politieke en belangengroeperingen konden niet deelnemen

Proces award

Het proces van de Belgium’s New Brand the Year award verliep in een aantal fases:

  1. De expertgroep Branding verzamelde Belgische merken die mogelijks in aanmerking komen voor deze award
  2. Via de media, BAM en De Tijd – De Tijd, werd een oproep gelanceerd om uzelf als merk kandidaat te stellen
  3. De expertgroep Branding selecteerde samen met branding specialisten een shortlist met 5 kandidaten voor de Belgium’s New Brand of the Year award
  4. De kandidaten werden op dat moment gecontacteerd en hun definitieve goedkeuring tot deelname verzekert hun plaats
  5. De finalisten bereidden een dossier voor dat inzicht verschaft op de volgende merkcriteria: Brand Value, Brand Appearance, Brand Experience en Brand Result
  6. De finalisten kwamen hun dossier en merk verdedigen tijdens een persoonlijk onderhoud met de jury
  7. De jury bepaalde de winnaar op basis van een combinatie van 70% jurystemmen en 30% publieksstemmen
  8. De winnaar werd bekend gemaakt tijdens de eerste dag van het Marketing Congres (jaarlijks in december)

Historiek van de winnaars

Ontdek het filmpje met de genomineerden van 2018

De_Tijd_CMYK_Grand carré