Jonas Verhaeghe over de stand van marketing automation in ons land
In korte tijd heeft marketing automation een vaste plek veroverd in de harten van de Belgische marketeer. Maar matuur is het vak verre van. We vroegen Jonas Verhaeghe, senior marketing technologist bij Invisible Puppy, naar een stand van zaken. “Heel wat marketeers hebben het moeilijk om af te stappen van campaigning.”
Is marketing automation stilaan ingeburgerd in ons land?
Intussen hebben heel wat bedrijven – zowel grote ondernemingen als KMO’s – marketing automation geïmplementeerd. De meeste marketeers kennen het principe, kennen de mogelijkheden, maar dat wil nog niet zeggen dat het ingeburgerd is. Heel wat bedrijven stellen zich nu de vraag hoe ze hun platform kunnen laten renderen. Hoe rollen we het uit, welke profielen hebben we nodig in het team, hoe past het tussen de andere tools die we in huis hebben…?
Welke fout begaan marketeers nog vaak?
Een fout zou ik het niet noemen, maar ik merk dat heel wat marketeers moeilijkheden hebben om af te stappen van campaigning. Nurture tracks zet je niet op met als doel snel traffic te genereren. De mindset moet hier nog veranderen zodat marketeers komen tot een goede mix tussen langlopende nurture tracks en campagnes.
Daarnaast zie ik wel eens dat bedrijven nogal impulsief beslissen aan marketing automation te doen, maar te weinig nadenken over hoe ze alles moeten inrichten, hoe ze het moeten koppelen aan andere tools….
Welke tool is uw favoriet?
Invisible Puppy is technologie-onafhankelijk. Een favoriet platform geven is dus moeilijk. Ik opteer steeds voor datgene dat het best past bij de situatie van het bedrijf waar we het implementeren.
Los daarvan vind ik de evolutie van SharpSpring wel interessant. In korte tijd zijn ze een challenger geworden voor Hubspot omdat ze beide een lage instapkost hebben en een ingebouwde CRM bevatten. In tegenstelling tot Hubspot kiest SharpSpring wel duidelijk voor een agencymodel. Met Hubspot kan je als bedrijf zelf gemakkelijker aan de slag.
Daarnaast is er ook nog Mautic. Dat is een open source platform. De Wordpress van marketing automation zeg maar. Je kan het dus naar je hand zetten en het is relatief goedkoop, maar het vraagt wel de nodige tijdsinvesteringen om te bouwen wat je nodig hebt.
Kaderstuk:
Jonas Verhaeghe geeft op 12 mei een workshop over marketing automation. Daarin focust hij op hoe een organisatie een tool kan implementeren en maximaal laten renderen.
Meer info en inschrijvingen
Jonas verzorgt ook een van de sessies van de opleiding Content Marketing die op 24 april startte. Hij heeft het daarin over de rol die technologie bij content marketing kan spelen.
Meer info en inschrijvingen