Top Topicals rond diversiteit en inclusie: strategieën voor respectvolle communicatie
Bepaalde dagen zijn erg belangrijk in het erkennen en vieren van de verschillende culturen, identiteiten en gebeurtenissen die onze wereld zo divers maken. In maart zijn er best wat belangrijke data, waar marketinggewijs al eens aangehaakt wordt: 8 maart is international women’s day, 21 maart is de International Day for the Elimination of Racial Discrimination én de Ramadan begint deze maand. Veel opportuniteiten om als merk te communiceren. Of beter niet? Tegelijkertijd vormen deze momenten ook een uitdaging om bedachtzaam om te gaan met wat en hoe je precies communiceert. Het is niet alleen belangrijk dat je boodschap resoneert met je publiek, maar ook een authentieke toewijding aan diversiteit en inclusie weerspiegelt. Best wat zaken om doordacht mee aan de slag te gaan dus.
Beslissen om in te haken
Hoe bepaal je of het een goed idee is om in te haken op bepaalde dagen?
Consistentie doorheen het jaar
Je communicatie reflecteert best een daadwerkelijke continue toewijding van je organisatie rond diversiteit en inclusie. Als D&I belangrijk is voor je organisatie, is het ook belangrijk om op key-momenten tijdens het jaar te communiceren en je te positioneren.
Consistentie is hierbij belangrijk: zorg dat je communicatie deel is van een voortdurende strategie en geen one-off postje op je socials. Ga zeker niet énkel op specifieke dagen over topics rond d&i communiceren, daarmee verlies je aan authenticiteit en geloofwaardigheid.
Weet waarover je spreekt
Begrijp het belang van de dag waarover je communiceert. Doe onderzoek naar de geschiedenis en oorsprong van de dag. Deze kennis heb je nodig om respectvol en gepast te kunnen communiceren.
Luisteren naar de betreffende communities: vraag hen om input en luister naar hun noden. Zo begrijp je de perspectieven van de groepen waar je het over hebt en kan je hen ondersteunen op de manier die zij belangrijk en gepast vinden.
Authentiek communiceren én doen
Kies voor een authentieke vorm van communicatie. Deel échte verhalen. Ga op zoek naar cases of verhalen van personen die nauw betrokken zijn bij je organisatie. Gebruik de gelegenheid om je publiek te informeren (en zéker niet om iets te verkopen). Je kan het moment gebruiken om je doelpubliek ook iets mee te geven over de oorsprong en het belang van de dag, de uitdagingen voor de precieze community en de manieren waarop ze ondersteund kunnen worden.
Ga verder dan enkel woorden en focus op actie. Gebruik deze specifieke dagen om initiatieven die het hele jaar door lopen uit te lichten. Highlight partnerships, initiatieven of interne projecten rond D&I. Minder bla-bla, meer (relevante) boem-boem.
Kiezen voor stilte
Soms is het de beste keuze om niet expliciet te communiceren rond het onderwerp. Wanneer je organisatie niet inzet op d&i, bijvoorbeeld is het best om je op deze dagen ook niet te communiceren rond het thema.
Laat angst echter geen reden zijn om niet te communiceren. Schrik om iets fout te zeggen? Ga dan eerder te rade bij je vakgenoten, bekijk resources rond het thema of vraag je doelgroep naar feedback.
Niet enkel naar buiten toe
De juiste intentie, respect en authenticiteit zijn cruciaal bij het communiceren bij top topicals rond D&I. Maak ook gebruik van deze momenten om als organisatie te reflecteren over je interne krachtinspanningen rond inclusie en focus niet enkel op het externe communiceren als doel op zich. Als merk en organisatie heb je een belangrijke stem, die je best zo goed mogelijk gebruikt.