Marketing Boeken: ons overzicht uit 2018

Bij BAM stellen we alles in het werk om onze leden te inspireren. Met dat doel vestigen we geregeld de aandacht op interessante publicaties over marketing, door boekkritieken door te geven, verslag uit te brengen over boekpresentaties, samenvattingen te brengen van rondetafelgesprekken, enz. Op het einde van het jaar kunnen onze BAM-leden het Marketing Book of The Year kiezen uit onze selectie.

 

 

 

mktingbook

 

Dit is een overzicht van de marketing boeken die we tijdens het jaar 2018 behandeld hebben:

  1. Wim Vermeulen : Marketing voor de Mad Men van Morgen

  2. Rachid Lamrabat: Etnomarketing

    • Voor marketeers is de migrantencommunity een belangrijke markt, met zijn eigen-aardigheden waarvan het potentieel vaak niet of ondermaats wordt benut. 
    • Madeleine Janssens (WHY5 research) vertelde ons wat voor indruk het boek naliet: lees hier het interview met Madeleine Janssens over het boek
  3. Laurent Alexandre: La guerre des intelligences

    • De doorbraak van Artificial Intelligence leidt tot filosofische debatten. Gaan robots de mensheid overnemen? Welke jobs zullen verdwijnen? En zijn marketeers niet te naïef in hun streven naar vernieuwing? In ‘La guerre des intelligences’ gaat dr. Laurent Alexandre geen heilig huisje uit de weg. Integendeel.
    • Herlees ons artikel, met o.a. een interview met Jean Cornet (Deloitte)
  4. Stefanie Duval & Nele Pieters: Community Marketing

    • Vergeet doelgroepen. Denken in communities is een veel actuelere benadering van wat we vroeger segmentering noemden. Dat is de stelling van Stephanie Duval en Nele Pieters. “De traditionele zuilen brokkelen af, onze maatschappij is hypertransparant, en zijn we banner blind, waardoor marketeers door hebben dat ze eerder aan pull dan aan push moeten doen. Alleen gebruiken ze de pull-kanalen ook op een push-manier.”
    • lees het interview met de auteur
  5. Bob Hoffman: Bad Men

  6. Philip De Cleen: Marketing.Go with the flow

    • Flow marketing als antwoord op de 4 P’s van Kotler. Qua ambitie kan het tellen. Philip De Cleen, docent marketing en digital business consultant, bundelde die ambitie in een boek. En wij wilden er het fijne van weten.
    • Interview met de auteur
  7. Filip Lemaitre: The Silver Ones. Do's and Don'ts voor 50+ marketing

    • We werken langer, we leven langer en we consumeren langer. Hoog tijd dus dat marketeers de doelgroep van 50-plussers leert ontdekken. Dat is althans het pleidooi van Filip Lemaitre die er een boek over schreef. Hij geeft 50+-marketing een nieuw duwtje in de rug.
    • Interview met de auteur
  8. Jean-Marc Segati: La publicité ressuscite !

    • Wie beweerde dat reclame dood is? Vandaag geeft de digitale technologie de reclame alle tools die hij nodig heeft om zijn beloften waar te maken. Campagnes leveren steeds preciezere resultaten, met een efficiëntie die in real time gecontroleerd kan worden.
    • Artikel over het boek
  9. Thierry Geerts: Digitalis

    • Laten we de digitalisering volop omarmen en proberen om van België de hoofdstad van ‘Digitalis’ te maken. Die stevige ambitie koestert Thierry Geerts, Country Manager van Google in ons land in zijn boek.
    • Visie van minister Alexander De Croo over het boek
  10. Bart Lombaerts: Meaningful Marketing

    • Meaningful marketing stond centraal op het Marketing Congress, maar het is ook de titel van het boek van Bart Lombaerts, Head of Content van Spyke en ex-hoofdredacteur van Media Marketing. Tijdens de boekpresentatie gaf hij zijn visie op het onderwerp, maar liet hij ook enkele prominente marketeers in debat gaan. 
    • Herlees het artikel over de boeklancering met debat